Triki miliarderów: Myślenie na wielką skalę #2 (wideo)

Co to jest reguła Pareto i z czego nie zdają sobie sprawy nawet Ci, którzy ją już znają? Jak miliarderzy wykorzystują tę zasadę w biznesie? Jak wspiera ona myślenie na wielką skalę Chińskiego Walta Disneya? Te i inne kwestie poruszam w tym wideo nagranym na morzu na luxusowym statku Celebrity Silhouette.

Obejrzyj to wideo:

Transkrypcja:

Witam Was dziś z bezkresu mórz z wielkiego statku o dźwięcznej nazwie Celebrity Silhouette. Porozmawiamy dziś o tym jak zasada Pareto wspiera ludzi, którzy myślą na wielką skalę. I jak możecie wykorzystać zasadę Pareto myśląc na wielką skalę.

Większość z nas z pewnością zna zasadę Pareto, ale dla tych, którzy nie znają tej zasady powiem w skrócie. To jest zasada, która nazywana jest przez niektórych zasadą 80/20. O co chodzi? Chodzi o to, że tak zwany statystyczny rozkład normalny opisuje większość zjawisk w naszym świecie, w realnym życiu, w biologii, w biznesie, w przyrodzie.  I zachodzi tam tak zwana zasada 80/20. Czyli, że 20 procent naszych klientów odpowiada za 80 procent naszego obrotu. Że, żeby osiągnąć 80 procent efektów wystarczyć 20 procent pracy. Natomiast, żeby osiągnąć następne 20 procent efektów potrzeba 80 procent naszej pracy. Dwadzieścia procent ludzi posiada 80 światowego majątku. Dwadzieścia procent naszych projektów odpowiada za 80 procent naszego zysku i tak dalej i tak dalej. Oczywiście z punktu widzenia matematyki to nie zawsze jest tak, że to jest 80/20. Niekiedy to jest 90 procent na 10, niekiedy to jest 85 na 15 albo 75 na 25 procent. Tak? Ale tutaj, żeby dla uproszczenia przyjmijmy teraz rozkład 80/20, bo chodzi, żebyście zrozumieli zasadniczo zasadę i zobaczyli do czego ta zasada w konsekwencji prowadzi.

I tutaj pierwsza rzecz. O czym większość ludzi nie wie, a z tych którzy znają zasadę Pareto nie zdaje sobie sprawy jest to, że zasada Pareto jest rekursywna. Co to oznacza? To oznacza, że jeśli 20 procent naszych klientów jest odpowiedzialnych za 80 procent naszego obrotu to możemy teraz spojrzeć na te 20 procent klientów i tutaj też zachodzi zasada Pareto. Czyli jeśli weźmiemy 20 procent z tych 20 procent, czyli 4 procent naszych klientów, oni są odpowiedzialni za 80 procent z 80 procent naszego obrotu, czyli za 64 procent naszego obrotu. Tak? Czyli 4 procent najlepszych klientów jest odpowiedzialnych za 64 procent obrotu. I teraz jeśli jeszcze raz to rekursywnie zastosujemy, to wychodzi nam, że 0,8 procent naszych klientów, no załóżmy tu dla uproszczenia 1 procent, top 1 procent naszych klientów jest odpowiedzialny za 80 procent z 64 procent, czyli za 51 procent naszego obrotu firmy. Tak?

I teraz jak to się ma do myślenia na wielką skalę? To ma bardzo duży związek z myśleniem na wielką skalę. Bo załóżmy, że konstruujecie jakiś projekt i myślicie jak wielki to ma być projekt, jakie jest zapotrzebowanie budżetowe tego projektu. Tak? Jakie są potrzeby kapitałowe tego projektu. I teraz załóżmy, że macie tak wielki projekt, że jesteście w top 1 procent wszystkich projektów w tej branży. I jakie to ma konsekwencje? To oznacza, że do waszej dyspozycji stoi 51 procent całego budżetu w tej branży tudzież 51 procent rynku całego w tej branży. Natomiast pozostałe 99 projektów konkuruje o pozostałe 49 procent rynku. Tutaj dla uproszczenia weźmy 50/50 procent znowu i teraz przeliczmy sobie to. Załóżmy, że rynek w danej branży ma wolumen wysokości 100 miliardów złotych. Tak? 100 miliardów złotych. I załóżmy też dla uproszczenia, że jest 10.000 projektów, którą są po prostu, konkurują na tym rynku o kapitał, które konkurują też o klientów. Jakie to ma konsekwencje? Jeśli jesteście w 99 procentach, czy nie jesteście w top 1 tylko w pozostałych 99 procentach, to wtedy 9.900 innych projektów konkuruje z wami o połowę rynku, czyli 50 miliardów złotych. Tak? Czyli jeśli podzielicie 50 miliardów poprzez 9.900 to wychodzi wam, że średnia wielkość sprzedaży dla każdego z tych projektów tudzież średnia ilość pieniędzy jakie dostaniecie w tym projekcie wynosi 5 milionów. Możecie powiedzieć, no dosyć spora liczba, ale weźcie pod uwagę, że to był tylko przykład taki, żeby porównać przeliczenie. Natomiast jeśli jesteście w jednym procencie największych projektów, to konkurujecie tylko z 100 ludzi o resztę, o całe 50 miliardów, o drugą połowę rynku. Czyli średni wasz obrót tudzież to co możecie oczekiwać jest 500 milionów, nie 5 milionów tylko 500 milionów. Jesteście po prostu o wiele, wiele więksi. Czyli będąc w tym po prostu top 1 procent macie o wiele mniejszą konkurencję. Konkurujecie z o wiele mniejszą liczbą ludzi o o wiele większe pieniądze. Tak właśnie wspiera was Pareto przy myśleniu na wielką skalę.

I teraz podam wam parę przykładów. Ci którzy śledzą to co robię wiedzą, że przeprowadziłem wywiady z 25 miliarderami do mojej książki, a także z wieloma innymi bardzo bogatymi ludźmi, którzy odnieśli wielkie sukcesy w biznesie. I to co zauważyłem to właśnie, że oni myślą na wielką skalę. I mają przez to, dzięki temu małą konkurencję. Dla przykładu Cai Dongquing, którego odwiedziłem w Bejing i z którym zrobiłem wywiad jest uważany za Walta Disneya Chin. To jest facet, do którego należy dużo firm z przemysłu rozrywkowego, czyli filmy rysunkowe, zabawki, telewizje, nawet lunaparki czy Amusement Parks, gry komputerowe i tak dalej i tak dalej. No i jedną z firm, które do nich należy jest sieć telewizyjna z programami rozrywkowymi. I teraz zapytajcie siebie na przykład w Polsce czy to w Chinach na lokalnym rynku, ile jest ludzi, którzy posiadają sieć telewizyjną? Tych ludzi nie jest tak wiele. Czyli jeśli wy posiadacie albo macie zamiar zbudować sieć telewizyjną to macie bardzo mało ludzi, z którymi konkurujecie. Oczywiście, że konkurencja jest silna, jest trudna. Natomiast macie bardzo ograniczoną liczbę ludzi, z którymi konkurujecie. I cały rynek jest dzielony między tymi ludźmi.  Innym miliarderem w mojej książce z którym zrobiłem wywiad i który jest według mnie jednym z najbardziej odważnych ludzi, którzy myślą na największą skalę na świecie jest Naveen Jain. To jest facet, który buduje statek kosmiczny po to, żeby wysłać go na księżyc i żeby tam wydobywać złoża. I teraz możecie się zastanowić, ile ludzi na świecie, ile firm na świecie buduje statki kosmiczne i ile z tych firm ma komercyjne cele wydobywania złóż z kosmosu. Tych firm jest naprawdę bardzo, bardzo niewiele. Więc jeśli z tego powstanie wielomiliardowy przemysł, być może nawet trylionowy przemysł wydobycia złóż z kosmosu, to to bogactwo, ten cały obrót zostanie podzielony między garstkę tych ludzi, którzy się tym zajmują, którzy po prostu myślą na taki wielką skalę i robią rzeczy na taką skalę. Więc zachęcam was do robienia wielkich rzeczy, do podejmowania się wielkich projektów.

I dlaczego wam dzisiaj o tym mówię? Mówię wam to tym dlatego, że zostałem zainspirowany tu pobytem na tym statku. Ten statek się nazywa Celebrity Silhouette. Jeśli myślicie, że Titanic był największym statkiem w historii to się mylicie, bo Titanic jest bardzo mały w porównaniu z tym statkiem tutaj. Titanic miał jakieś 265 metrów długości, ten statek ma 315 metrów długości. I to by się wydawało małą różnicą, ale różnica jest kolosalna, bo Titanic miał zaledwie 7 pokładów, natomiast ten statek ma 17 pokładów. Jest tutaj chyba z 20 restauracji, 3 baseny, nawet boisko do koszykówki, oczywiście teatry, kina jakiś Shopping Mall. I mieści się tu 3.000 ludzi. Tam załączę obrazek, który porównuje wielkość Titanic do Queen Mary i zobaczycie jaki wielki jest ten statek, bo to statek jest jeszcze większy od Queen Mary. Ale o co chodzi? Chodzi o to, że to jest też po prostu wielki biznes. Bo ten statek gości do 3 tysięcy ludzi i ja tutaj nic nie musiałem płacić, bo zostałam zaproszony, ale z tego co wiem to operator tego statku wymaga jakieś 4.000 dolarów za kabinę za tydzień. Bo to jest dosyć luksusowy, tam jeden z najbardziej luksusowych powiedzmy statków tego typu. I jeśli sobie przeliczycie to tam wychodzą milionowe, z tego co wiem to obroty rzędu ten statek ma, rzędu 300 milionów rocznie. A firma Royal Caribbean posiada 40 tego typu statków. Prawdopodobnie są mniejsze i większe, natomiast obrót tej firmy jest 8 miliardów i tam są zyski rzędu 750 milionów. Wpływają do 490 portów na 7 kontynentach. Wielka globalna firma. Mają 130.000 łóżek i z tego co wiem ponad 5 milionów ludzi w roku korzysta z tych statków, spędzając tu urlop albo jeżdżąc na wycieczki. Ja w ostatnich 5 dniach odwiedziłem tym statkiem 5 portów w 5 krajach. Polecam wam też takie doświadczenie, bardzo ciekawe doświadczenie.

Mam nadzieję, że mogłem dać ci trochę do myślenia i pokazać jak robić rzeczy wielkie. Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej jak myśleć na wielką skalę, jak myślą najwięksi przedsiębiorcy świata ludzie, którzy doszli do miliardów startując od zera to zasubskrybuj tutaj. Natomiast tutaj znajdziesz jeden z moich najlepszych filmików. A tutaj jest nagranie z mojego ostatniego TEDx, gdzie również mówię na te tematy.

No to tyle. Dziękuję i do zobaczenia z Celebrity Silhouette.

Co Ty myślisz na ten temat? Zapraszam do komentarzy.

Chcesz poczytać/zobaczyć więcej motywujących rzeczy? Zapisz się na “Follow blog Indywidualista.pl” (w menu po lewej stronie), by dostawać powiadomienia o nowych artykułach na skrzynkę e-mail.

Pamiętaj podzielić się wpisem z bliskimi i przyjaciółmi korzystając z poniższych linków

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s