Jesteś optymistą czy pesymistą? – Jedna z tych dróg to ślepa uliczka… (wideo)

mqdefault (1)Zapisz się tutaj na webinar: http://umyslmiliardera.pl/webinar

Opowiadam z Panamy o pesymiźmie i optymiźmie i wyjaśniam na przykładzie Kanału Panamskiego dlaczego jedna z tych dróg jest ślepą uliczką.

Obejrzyj to wideo:

 

Tu kupisz „Umysł Miliardera”: https://UmyslMiliardera.pl/?ref=rb

Zapisz się na Newsletter: https://newsletter.indywidualista.pl

Transkrypcja wideo:

Witam dziś z Panamy. Dziś porozmawiamy o optymizmie i o pesymizmie.

Do zobaczenia w następnej części!

Optymizm i pesymizm. Jak mawia Tim Draper, miliardera w mojej książce, masz wybór

Możesz być w życiu optymistą, albo możesz być pesymistą, ale zdaj sobie sprawę z tego,

że pesymiści nic w życiu nie osiągają

Pesymiści powiedzą Ci 1000 powodów, dlaczego coś nie zadziała.

Natomiast wszystko, co kiedykolwiek zostało osiągnięte, zostało osiągnięte przez optymistów.

I oni , co prawda nie zawsze, ale od czasu do czasu dowodzą pesymistom, że jednak to działa

że jednak to jest możliwe

Tutaj widzimy Panama City. Za mną skyline Panama City

Dzisiaj dosyć deszczowo jest. Po drugiej stronie jest stare miasto.

Kanał Panamski jest wspaniałbym przykładem na to, że optymizm popłaca, że trzeba być optymistą

I wtedy można robić rzeczy wielkie.

Świetnym przykładem na to jest Kanał Panamski, który tutaj za mną widzicie

I wielu ludzi wie, że Kanał Panamski został zakoncypowany już w XVI w.,

Krótko po odkryciu tej jakby wąskości Panamy, tego krótkiego odstępu między Pacyfikiem

i między Oceanem Atlantyckim, tym przewężeniu panamskim

Krótko po tym, w 1503 chyba to zostało odkryte przez hiszpańskiego podróżnika Balboę

I krótko po tym cesarz ówczesny, Karol V, powołał taką komisję naukową i wydał zarządzenie,

żeby zbadać możliwość przekopania tunelu przez to przewężenie po to, żeby skrócić podróż

i tak dla przykładu, żeby powiedzieć Wam/uzmysłowić jaki to był powiedzmy bardzo optymistyczy pomysł

tudzież dlaczego to był świetny pomysł, bo inaczej trzeba było do tego pory przepływać

dookoła Ameryki Południowej, co oznaczało 5 miesięcy dłuższą podróż

jeśli się chciało z Atlantyku na Pacyfik przepłynąć, powiedzmy z wysokości Nowego Jorku mniej więcej

Dookoła

5 miesięcy oszczędzał Kanał Panamski, jeśli wówczas taki byłby

I poza tym oczywiście niebezpieczeństwo morskie, bo wtedy niestety ale często statki tonęły

A szczególnie właśnie trzeba było przejechać przez Cieśninę Drake’a

czyli tą między Ameryką Południową a Antarktydą

I to jest najbardziej niespokojne morze na świecie. Ja byłem na tym morzu.

Podczas mojej ekspedycji na Antarktydę, więc wiem. 300 dni. Średnio 300 dni jest sztorm w roku.

I tam tonie do tej pory najwięcej statków, więc wszystko trzeba było zrobić, żeby uniknąć tego

I właśnie Karol V był wielkim optymistą, tak a propos, może…

Właśnie odpływamy, tutaj sygnał ze statku

Karol Wielki był wielkim optymistą, być może też dlatego został cesarzem i on właśnie wydał rozporządzenie

powołał taką komisję naukową i wydał rozporządzenie, żeby zbadali, jakby tutaj przekopać kanał na wysokości dzisiejszej Panamy

I wyobraźcie sobie, że no niestety naukowcy często są pesymistami i ta komisja naukowa stwierdziła,

że przekopanie takiego kanału jest po prostu fizycznie niemożliwe, fizyczną niemożliwością

Być może w tamtym czasie, XVI wiek, początek XVI wieku, chyba 1535 r. komisja to stwierdziła

Być może rzeczywiście wówczas tamtymi narzędziami itd. Być może to rzeczywiście było niemożliwe.

Trudno powiedzieć z dzisiejszej perspektywy.

Natomiast jakieś 3 wieku później, koniec XIX w., 1881, ten pomysł podchwycili Francuzi

I próbowali właśnie przekopać kanał, zainwestowali w to 230 milionów dolarów, oczywiście dolarów w znaczeniu z 1881 roku

Więc te dolary prawdopodobnie były 100 razy więcej w dzisiejszym nominale dolarów, niż wtedy

Czyli to może było z 23 miliardy. No ciężko mi teraz to dokładnie okreśłić, natomiast Francuzi próbowali właśnie przekopać taki kanał

Jak Kanał Sueski, czyli kanał na poziomie morza, na wysokości morza, bez żadnych śluz

I się okazało, że niestety to nie jest możliwe, ponieważ są tam zbiorniki wodne.. z różnych względów

Też jakieś chyba formacje geologiczne, które uniemożliwiają to i trzeba niestety zrobić śluzy, które jakby wyrównają tą różnicę poziomów

Tam 30 metrów jest różnica poziomów. Przypomnę, że Kanał Panamski ma 82 kilometry.

Natomiast własnie ta różnica poziomów tam jest 30 metrów i w jakiś sposób trzeba przeskoczyć tę różnicę poziomów

I trzeba zrobć śluzy i nawet został powołany do zrobienia tych śluz… ale zanim to powiem…

Oczywiście oznaczało to eksplozję kosztów, bo co innego jest taki prosty kanał, a co innego jest jak jeszcze śluzy mechaniczne trzeba budować, itd.

To po prostu koszty eksplodują

I został do tego powołany znany pewnie Wam pan, Eiffel, który też zbudował wieżę Eiffla, żeby właśnie zaprojektował te śluzy i zrealizował to

I niestety Eiffel nie zdołał jakby tych kosztów utrzymać w takiej formie, w jakiej były planowane

I został nawet oskarżony on i tam inni menadżerowie główni za sprzeniewierzenie pieniędzy, jakieś tam malwersacje

A w rzeczywistości te koszty tak mocno eksplodowało i poza tym oczywiście za porażkę projektu i za wysoką śmiertelność pracowników

Bo podczas tego, jak Francuzi kanał budowali – oni tam przez 5 czy 10 lat tam pracowali

To zginęło 20 tysięcy ludzi. 20 tysięcy robotników ze względu głównie na choroby. Właśnie malaria wtedy grasowała.

Żółta gorączka, yellow fever, nie wiem czy to jest żółta gorączka po polsku, żółtaczka może

Nie, żółta gorączka

Poza tym oczywiście wypadku przy pracy, ponieważ oczywiście oni pracowali z materiałami wybuchowymi, itd

No ale oni zostali oskarżeni i skazani nawet, ale w drugiej instacji zostali uniewinnieni, bo zdołali dowieść,

że oni nie mieli w tym winy po prostu ten projekt był taki skomplikowany no i taki drogi

Ale oni po prostu nie byli w stanie odwrócić tej plajty, tego bankructwa i ta firma, która budowała ten kanał, francuska firma zbankrutowała

Inna francuska firma to przejęła, byli optymistami, ale ze względu właśnie na różne biurokratyczne przeszkody i też technologiczne

nie zdołali tego ukończyć i porzucili projekt, zasadniczo francuscy biurokraci, pesymiści ułatwili czy zrobili wszystko,

żeby ten projekt nie został dokończony

I wtedy trzeba było najbardziej optymistycznego narodu na świecie, Amerykanów, żeby ten projekt dokończyć

Amerykanie zlecili tę pracę, wykonanie właśnie, dokończenie kanału, korpusowi inżynieryjnemu armii amerykańskiej

I Amerykanie wykupili jakby te zasoby pozostałe po tej francuskiej firmie za 40 milionów dolarów, mówimy tu o dolarach 1904 rok

I 10 milionów kupili ziemię od Panamy, na której stoi kanał tudzież przez który przechodzi kanał i wcześniej musieli jeszcze doprowadzić do rewolucji

żeby Panamijczycy wyzwolili się od Kolumbijczyków, bo Kolumbijczycy nie chcieli zrealizowania tego kanału, tudzież nie w takiej formie

jak Amerykanie to zaproponowali

Musiało dojść do rewolucji, powstała wtedy przy okazji Panama, która właśnie zrobiła deal z Amerykanami, żeby ten kanał zbudować

Tutaj już w szczegóły nie będę się wdawał. Ponieważ polityka w to weszła, to oczywiście było też dożo korupcji, itd.

Ale już pomińmy te sprawy i też jakby brudnej polityki. Ale już pomińmy te sprawy.

Chodzi o to, że Amerykanie, najbardziej optymistyzny naród, w ciągu 10 lat w rzeczywistości zrealizowali ten pomysł

I potrzeba było na to 400 lat, żeby optymiści dowiedli pesymistom, że to jest możliwe,

Ale owoce tego oceńcie sami. Owoce tego naprawdę są niezwykłe, bo ten kanał nie oznacza tylko oczywiście, że się oszczędza czas

Ale też oczywiście oszczędza się… czas w dzisiejszych czasach jest w biznesie niesamowicie cennym zasobem

Jeśli potrafisz coś zrobić o 2 tygodnie szybciej, dostarczyć towar gdzieś, to masz taką przewagę konkurencyjną, że się w pale nie mieści

Ale chodzi też o zużycie paliwa, jaka jest różnica, że opłynąć dookoła AMeryki, a jaka jest tutaj przez kanał

I świadczą o tym chociażby opłaty, jakie są pobierane za przepłynięcie przez Kanał Panamski

Nie wiem, czy zdajesz sobie sprawę z tego, ile kosztuje przepłynięcie statku przez Kasnał Panamski.

Otóż kosztuje to średnio pół miliona dolarów. Średnio. To zależy oczywiście od wielkości statku, od tego ile towarów transportuje ten statek

Ale zasadniczo średnio koło pół miliona dolarów za każdy statek, ale statki to płacą, bo to się opłaca.

To jest tańsze, niżprzepłynięcie dookołą i ryzyko oczywiście zatonięcia statku, paliwo które się zużyje i czas, który się zużyje

Pół miliona za każdy statek. Rocznie przepływa między 11-15 tysięcy statków przez Kanał Panamski

Oznacza to obrót dla spółki, która operuje właśnie tym Kanałem Panamskim, która zarządza Kanałem Panamskim, koło 2 miliardów dolarów

A z tego jest zysku między 800 milionów a miliard dolarów. Od jakichś kilku lat jest to miliard, albo nawet więcej niż miliard dolarów zysku

To jest big business. To jest naprawdę wielki biznes.

Kanał Panamski to jest 30%, czyli 1/3 panamskiej ekonomii, całej ekonomii Panamy, to jest Kanał Panamski

I takie coś mogło zostać zrealizowane tylko przez optymistów, bo tak jak mówię,

Wszystko co jest osiągane, jest osiągane przez optymistów. Pesymiści nie osiągają niczego.

Do Ciebie należy wybór, czy chcesz być optymistą czy chcesz być pesymistą.

Oprócz tego optymizm jest jednym z elementów tzw. Arki – Arki która bezpiecznie przeprowadzi Cię przez oceany, przez zawirowania

przez sztormy Twojej kariery biznesowej

Jakie są inne 3 elementy Arki? O tym przeczytasz w książce Umysł Miliardera.

Opisuję to dosyć dokładnie. Zapraszam do lektury tej książki. Tutaj jest link pod spodem.

To tyle na dziś z Panamy, jeśłi ten film Ci się podobał, to daj mi łapkę w górę. Jeśli nie, oczywiście w dół.

Udostępnij ten film znajomym i bliskim. Kiedyś Ci za to podziękują. Ja tutaj mówię dużo o robieniu rzeczy wielkich

O tym, jak się robi rzeczy niemożliwe i jak działają najlepsi przedsiębiorcy na świecie, jak działają i myślą miliarderzy

Także jeśli ten film Ci się spodobał, to z pewnością spodobają Ci się moje inne filmu. Zapraszam do ich oglądania. To tyle na dziś z Panamy.

Życzę Ci fantastycznego dnia. Dokonajmy dziś czegoś niezwykłego!

Tu dostaniesz polskie wydanie książki: https://UmyslMiliardera.pl/

Obserwuj i polub mnie:
Newsletter: https://newsletter.indywidualista.pl
YouTube: https://www.youtube.com/indywidualista
Facebook: http://fb.me/indywidualistapl
Twitter: http://twitter.com/indywidualista

Prelekcja TEDx „Czego nauczyłem się od najlepszych przedsiębiorców świata”:
http://tedxwsb.indywidualista.pl

Prelekcja TEDx „Niemożliwe jest łatwiejsze niż myślisz”:
http://tedx.indywidualista.pl

Tu dostaniesz książkę „Ready, Set, Go!”, którą napisałem z Brianem Tracy:
E-Book: https://geni.us/rsgkindle
Papierowa: https://geni.us/readysetgo

Kup „The Billion Dollar Secret” (wydanie angielskie):
https://TheBillionDollarSecret.com/

Kup „Umysł Miliardera” (wydanie polskie):
https://UmyslMiliardera.pl/

Co Ty myślisz na ten temat? Zapraszam do komentarzy.

Chcesz poczytać/zobaczyć więcej motywujących rzeczy? Zapisz się na “Follow blog Indywidualista.pl” (w menu po lewej stronie), by dostawać powiadomienia o nowych artykułach na skrzynkę e-mail.

Pamiętaj podzielić się wpisem z bliskimi i przyjaciółmi korzystając z poniższych linków:

Reklama

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s