Co robić, gdy wszyscy szukają złota? (wideo)

mqdefault (4)San Diego w Kalifornii odgrywało znaczącą rolę w gorączce złota. Opowiadam z tamtąd jak się zachowywać podczas każdej bańki i jak w takich warunkach zbudować trwałą firmę.

Obejrzyj to wideo:

 

Tu kupisz „Umysł Miliardera”: https://UmyslMiliardera.pl/?ref=rb

Zapisz się na Newsletter: https://newsletter.indywidualista.pl

Transkrypcja wideo:

Witam dzisiaj z San Diego

Ze starego miasta z San Diego, California.

Dziś porozmawiamy o tym, jak buduje się wspaniałe biznesy, kiedy wszyscy szukają złota.

Do zobaczenia w następnej części.

Może zaczniemy od tego, co robię tutaj na Zachodnim Wybrzeżu w San Diego

To jest trzeci dzień mojego tournee po mediach, po telewizjach amerykańskich tutaj na Zachodnim Wybrzeżu

Pierwszego dnia miałem wywiady w telewizjach w Las Vegas, drugiego dnia Los Angeles,

Trzeciego dnia, dzisiaj właśnie tutaj w San Diego

Więc pomyślałem, że przy okazji nagram też parę mąrdości biznesowych dla Was. Zaczynamy!

W 1848 roku tutaj na Zachodnim Wybrzeżu, Kalifornia, Oregon i inne może Washington State też trochę

znaleziono złoto i wybuchła wielka gorączka złota.

Tysiące, dziesiątki tysięcy ludzi ciągnęły w takich właśnie wozach tutaj na Zachodni Wybrzeże

Żeby szukać złota, w poszukiwaniu złota.

Czyli robili to, co ja dokładnie opisałem w swojej książce – co robią tzw. dryfterzy

Czyli ludzie, którzy myślą, że zbudują bogactwo, że wzbogacą się, jeśli wygrają w totka

Jeśli po prostu będą mieli szczęście, jeśli w tym wypadku odkryją szczęśliwie jakąś żyłę złota.

Ale nie tak bogactwo się tworzy. Bogactwo trzeba zbudować.

I bogactwo buduje się poprzez budowanie wspaniałych, długowiecznych i oczywiście zyskownych firm

Które przynoszą coś społeczeństwu, które rozwiązują jakiś problem, które coś dają innym ludziom

I teraz pewnie słyszeliście dużo jakichś gadek motywacyjnych od jakichś coachów biznesowych

Którzy Wam opowiadali, że jak wszyscy szukają złota, to Ty powinieneś dostarczać im szufle.

Oczywiście bzdura. Bo pokaż mi firmy, które dostarczały szufle w gorączce złota

i które w jakiś sposó b zbudowały bogactwo. Nie ma takich firm.

Żadna z tych firm nie przetrwała, nawet jeśli były.

Oczywiście były takie firmy, ale to były firmy, które bardzo prosty produkt dostarczały,

Czyli były narażone na konkurencję. Takich firm były setki, były tysiące.

I one wielkiego bogactwa nie stworzyły, wielkiej fortuny, nie zbudowały jakiejś wielkiej wartości

Z tego względu, że konkurowały ze sobą, cisnęły ceny i to po prostu był artykuł codziennego użytku

Bez żadnej bariery wejścia.

A ja Ci dziś powiem, jak budować konkretny biznes, wielki biznes.

Jak się buduje miliardowe biznesy, kiedy właśnie jest gorączka złota, jak skorzystać z tego.

Podam Ci przykład, nie wiem czy słyszałeś o panach Henry Wells i William Fargo.

Prawdopodobnie nie, ale pewnie słyszałeś o firmie Wells Fargo. Co to jest za firma?

Jak sprawdzisz w Wikipedii, a jeśli jesteś w Stanach to znasz pewnie Wells Fargo jako firmę bankową

jako bank

Ale mało kto wie, że Wells Fargo w zasadzie powstało w 1852, czyli 4 lata po tym, jak wybuchła gorączka złota

Właśnie pan Wells i pan Fargo usiedli razem, to byli nowojorscy biznesmeni

Już doświadczeni dosyć biznesmeni, oni usiedli do stołu i zobaczyli

Jest wielka gorączka złota, dziesiątki tysięcy ludzi prą na zachód, szukają złota, liczą że im się poszczęści

Jak by tutaj wykorzystać to i co ci ludzie będą potrzebowali, co przyniesie im dużą wartość

Jak na tym można zbudować dużą wartość

No i doszli do wniosku, że przecież ci ludzie pozostawiają na wschodzie Stanó Zjednoczonych

Rodziny, przyjaciół. Są firmy, które właśnie działają między wschodem a zachodem Stanów

Oni będą potrzebowali oczywiście łączności pocztowej, oni będą potrzebowali przesyłać jakieś towary

Będzie potrzebna komunikacja też i transport towarów i osób.

To wszystko jest potrzebne. Nie wszyscy chcieli jakby narażać się na długą podróż

Tego typu wozami, jak Ci pokazywałem

I pan Wells i pan Fargo stworzyli właśnie firmę Wells Fargo

Która zajmowała się właśnie szybkim transportem. To była pierwsza firma ekspresowego transportu

W Stanach Zjednoczonych.

I ona się właśnie zajmowała transportem osób, jakichś wartościowych towarów, złota, pieniędzy

I komunikacją – transportem najpierw listów, a później jak wszedł telegraf, też komunikacją telegraficzną

Takie powiedzmy skrzyżowanie między pocztą, między FedEx’em współczesnym

To był taki FedEx z XIX w. i między bankowością

I oni wykorzystywali takie stage coaches, czyli takie bardzo szybkie dorożki

Szybkie jak na tamten czas. To był najszybszy środek transportu, który umożliwiał właśnie ekspresową

przesyłkę towarów

Ekspresową oczywiście w tamtych standardach, tamtego czasu, nie w dzisijszych standardach

To pozwalało, z tego co tutaj się dowiedziałem, w ciągu gdzieś 100 dni..

Nie! W ciągu 30 dni chyba przemieścić się z St. Louis na Zachodnie Wybrzeże

A na to było potrzeba statkiem, co było wtedy alternatywą, 3-krotnie więcej czasu

Koleje jeszcze wtedy nie były połączone między wschodem a zachodem

Także to była jedyna alternatywa poruszać się między wschodem a zachodem w szybki sposób

Albo przesyłać jakieś przesyłki

I w ciągu 14 lat ci panowie, czyli już w roku 1966 zbudowali największą firmę, największą flotę

Właśnie takich dorożek, największą flotę komunikacyjną świata.

I mieli jedno motto

Aha, czyli ci panowie właśnie stwierdzili, że w sposó kompleksowy rozwiążą największe zapotrzebowanie właśnie na transport, na te usługi

Właśnie za pomocą pewnej sieci. Co oznacza sieć?

Sieć oznacza, że jeśli ona dojdzie do skutku, to jest wielka bariera wejścia na rynek konkurencji

Bo trzeba dokonać wielkich nakładów, żeby w jakiś sposó mieć porównywalny serwis

Do takiego, który już istnieje i oni wykorzystali też właśnie ten efekt sieciowy

Który jest znany właśnie z sieci telefonicznych, z Internetu, także z kryptowalut dzisiaj

Żeby właśnie zbudować barierę wejścia i przewagę konkurencyjną nad potencjalną konkurencją

Dlatego oni mogli zbudować wielką i trwałą firmę.

Oprócz tego od razu postawili na wspaniały serwis.

Tutaj tak a propos za mną widać właśnie jedną z najstarszych takich stacji, biur Wells Fargo

I oni już powiedzmy na początku XX w., jakiech 50-60 lat po założeniu firmy

mieli 10 tysięcy tego typu stacji, tego typu biur w całych Stanach Zjednoczonych

I mieli… bo oni później też zaczęli transportować kolejami i zaczęli transportować też statkami

Mieli 80 tysięcy mil połączeń kolejowych, tudzież operowali na 80 tysiącach mil połączeń kolejowych

I oprócz tego mieli połączenia statkiem z Europą, z Azją, z Australią. To właśnie był taki FedEx XIX wieku, można powiedzieć

I od początku mieli jasną filozofię firmy, by stawiać nie tyle na serwis, tudzież na życzliwość i zadowolenie klienta

Oni po prostu zdefiniowali swoje wartości, czy swoją wartość w jednym słowie, to było courtesy

Czyli grzeczność, układność, przychylność wobec klienta

I nawet jak szkolili swoich pracowników od początku, to wpajali im, żeby respektowali wszystkich

Niezależnie od tego, czy to jest facet, czy to ejst kobieta, czy to jest dziecko, czy to ejst ktoś biały albo czarny

I to już w XIX w., w połowie XIX w.

I właśnie dzięki temu mogli rozwinąć firmę, która cieszyła się zaufaniem klientów, powodzeniem u klientów

I oni zawsze rozwiązywali wszelkiego rodzaju sprawy na korzyść swoich klientów

Oprócz tego byli bardzo innowacyjną firmą i kiedy doszło do tragedii

Jakby największej tragedii w historii firmy, bo co się okazało

W XX w., w 1917 r. rząd amerykański zadeklarował, że właśnie tego typu ekspresowe dostawy, ekspresowe wysyłki

Czy serwisy z ekspresowymi wysyłkami mają strategiczne znaczenie podczas wojny, a wtedy była I wojna światowa

I upaństwowili właśnie te wszystkie gałęzie Wells Fargo.

Czyli po prostu zabrali im, wyłączyli to z firmy, czyli przejęli to pod kontrolę państwa

I w Wells Fargo została tylko jedna z ich gałęzi, tudzież jedna z ich aktywności, tzn. bankowość

To jest to dokładnie, co dzisiaj znamy jako Wells Fargo, czyli bankowość

I mimo to, że jakby rząd zabrał im 90-95% całej firmy, to firma nie tylko przetrwała, ale dzięki swojej innowacyjności

stała się jednym z najważniejszych banków w Stanach i najbardziej innowacyjnym.

Oni byli pierwszymi, któzy zaoferowali klientom kredyty na mieszkania, kredyty na samochody, kredyty biznesowe

Byli też pierwszym bankiem w Stanach i chyba na świecie, który swoim klientom zaoferował bankomaty w roku 1970 z tego co czytałem

I oni też jako pierwsi w 1995 wprowadzili już bankowość internetową i w 2007 bankowość mobilną

Czyli następna taka rzecz to jest innowacyjność.

Badź zawsze pierwszy na rynku zanim inni w ogóle się ruszą czy coś zaimplementują to Ty już będziesz miał przewagę konkurencyjną

I właśnie dzięki tej działalności oni byli w stanie zdominować te przesyłki ekspresowe w XIX w.

Dzięki temu byli w stanie też dużą rolę przejąć bankowości, mimo że tak jak mówię oni dosyć późno zaczęli

czy weszli na rynek jako taki czysty bank, bo oni wcześniej się koncentrowali na przesyłkach i dopiero w 1917

kiedy zostali wyłączeni jakby z tego biznesu, byli zmuszeni żeby skoncentrować się na bankowości

Mimo to utrzymali właśnie duże znaczenie czy zdobyli duże znaczenie jako bank

Czyli co się uczymy z tego.

Jeśli chcesz stworzyć wielką firmę w takiej gorączce złota, oczywiście nie bądź Kowalskim, nie bądź takim dryfterem

który liczy na to, że znajdzie złoto, który liczy na to, że mu się poszczęści

Tylko zbuduj serwis, którego jak najwięcej ludzi będzie używało i będzie potrzebowało

Przy czym zbuduj taki serwis, by wykorzystać swój tzw. first mobile adventage

Czyli to, że jesteś pierwszy na rynku. W ten sposób że korzystając z efektu sieci zbudujesz przewagę konkurencyjną

To jest druga rzecz. Żeby utrzymać tę przewagę bądź oczywiście innowacyjny, żeby pozostać zawsze krok przed konkurencją

I nie dać w ogóle konkurencji dojść do tego, nie dać szansy w ogóle w zaistnieniu czy w konkurowaniu z Tobą

I trzecią rzeczą jest oczywiście prowadzenie odpowiedniej kultury firmy i wewnątrz i na zewnątrz

I na przykład taka kultura, która ceni klienta, która stawia to za najwyższą wartość, żeby zadowolić klienta

Żeby respektować klienta jest bardzo dobrą kulturą.

A teraz pokażę Ci, jak wyglądała taka dorożka, którą właśnie dostarczali w XIX w. tutaj pocztę, towary, pieniądze, złoto

6 osób tutaj się mieściło, towary

taka dorożka miała właśnie sejf w sobie i oprócz tego pokażę Ci trochę, jak to działało, jak ekonomia tutaj działała za zachodzie

Widzisz tutaj te złote monety, właśnie tutaj obracano głównie monetami.

W XIX w., nawet do początku XX w. w ogóle nie używano papierowych pieniędzy, mimo że takie istniały w Stanach

Złote monety, przede wszystkim właśnie dolarowy, chyba ten duży, to było 20 dolarów i tam mniejsze nominały

Albo obok tutaj srebrne to są meksykańskie pieniądze, tutaj też używano w Kaliforni

Mam nadzieję, że ten film Ci się podobał. Jeśli tak, daj mi łapkę w górę, jeśli nie, oczywiście na dół

Zostaw komentarz, co myślisz na ten temat, co tutaj poruszyliśmy. Twoje doświadczenia, Twoje przemyślenia

Podziel się tym filmem ze znajomymi, z bliskimi. Kiedyś Ci za to podziękują.

Ja tutaj mówię dużo o biznesie, ekonomii, o tym jak robić rzeczy wielkie i niesamowite w życiu i w biznesie

Mówię o miliarderach, najlepszych przedsiębiorcach świata. Mówię też o pieniądzu, ekonomii, kryptowalutach.

Także jeśli ten film Ci się podobał, to z pewnością spodobają Ci się moje inne filmy

Tyle na dziś z San Diego w Kaliforni. Życzę Ci fantastycznego dnia. Dokonajmy dziś czegoś niezwykłego.

Tu dostaniesz książkę: https://umyslmiliardera.pl/

Obserwuj i polub mnie:
Newsletter: https://newsletter.indywidualista.pl
YouTube: https://www.youtube.com/indywidualista
Facebook: http://fb.me/indywidualistapl
Twitter: http://twitter.com/indywidualista

Prelekcja TEDx „Czego nauczyłem się od najlepszych przedsiębiorców świata”:
http://tedxwsb.indywidualista.pl

Prelekcja TEDx „Niemożliwe jest łatwiejsze niż myślisz”:
http://tedx.indywidualista.pl

Tu dostaniesz książkę „Ready, Set, Go!”, którą napisałem z Brianem Tracy:
E-Book: https://geni.us/rsgkindle
Papierowa: https://geni.us/readysetgo

Kup „The Billion Dollar Secret” (wydanie angielskie):
http://TheBillionDollarSecret.com

Kup „Umysł Miliardera” (wydanie polskie):
https://umyslmiliardera.pl/

Co Ty myślisz na ten temat?
 Zapraszam do komentarzy.

Chcesz poczytać/zobaczyć więcej motywujących rzeczy? Zapisz się na “Follow blog Indywidualista.pl” (w menu po lewej stronie), by dostawać powiadomienia o nowych artykułach na skrzynkę e-mail.

Pamiętaj podzielić się wpisem z bliskimi i przyjaciółmi korzystając z poniższych linków:

Reklama

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s