Daniel Kraus to Przedsiębiorca Roku w Niemczech, czyli obecnie najlepszy niemiecki biznesmen. Wraz z dwoma współzałożycielami zbudował Flixbus, największą firmę w branży przewozów autobusowych w Europie. Opowiada z Monako jak zaczynali i co sprawiło, że osiągnęli tak niebywały sukces.
Obejrzyj to wideo:
Tu kupisz „Umysł Miliardera”: https://UmyslMiliardera.pl/?ref=rb
Zapisz się na Newsletter: https://newsletter.indywidualista.pl
Transkrypcja wideo:
Witam dzisiaj z Monako z Monte Carlo
Jestem tutaj na konkursie na Światowego Przedsiębiorcę Roku 2019
Dzisiaj porozmawiam dla Was z Danielem Kraussem.
Daniel Krauss jest współzałożycielem FlixMobility
Jeśli mieszkasz w Europie, to na pewno znasz te zielone Flixbusy
Ale FlixMobility to nie tylko transport autobusowy
To również pociągi oraz cała logistyka
Trzema założycielami FlixMobility są Jochen Engert, Andre Schwaemmlein i Daniel Krauss
Z którym dzisiaj przeprowadze wywiad.
To jest wielka firma. Myślę, że osiągają już miliardy dolarów przychodu.
Sprawdźcie to, ale myślę że mają już ponad miliard dolarów przychodu.
Wielka i bardzo innowacyjna firma.
Oni zrewolucjonizowali publiczny transport autobusowy w Europie.
I są w trakcie międzynarodowej i globalnej ekspansji.
Powitajcie więc ze mną Daniela Kraussa.
Daniel Krauss, Jochen Engert i Andre Schaemmlein stworzyli unikalny system transportowy.
Obecnie FlixMobility jest największą siecią autobusową w Europie.
Pomagającą przewozić ponad 100 milionów ludzi
Gratulacje Daniel, Jochen i Andre.
Przedsiębiorcy Roku 2019 w Niemczech.
Witam dzisiaj z Monako, z konkursu na Światowego Przedsiębiorcę Roku 2019.
Oto Daniel Krauss.
Daniel Krauss został wybrany najlepszym przedsiębiorcą w Niemczech.
Nosi miano Przedsiębiorcy Roku w Niemczech.
Jesteś założycielem FlixMobility.
Jest wielka firma transportowa
Daniel, opowiedz moim widzom o tym, jaka jest skala Twojego biznesu.
Ponieważ sądzę, że ludzie znają FlixBus, ale nie zdają sobie sprawy z tego, jak duzi jesteście.
Jak wielkie jest Twoje przedsiębiorstwo.
Dziękuję. Przedse wszystkim dziękuję za zaproszenie na wywiad do Twojego kanału prosto z Monako.
Które jest wspaniałym miejscem.
Zgadza się, absolutnie!
Nigdy nie widziałem tylu zwariowanych ludzi na raz w jednym miejscu.
Ale wracając do tematu… Zgadza się.
Wraz ze wspólnikami założyliśmy 6 lat temu FlixBus.
Który jest najbardziej znanym brandem we FlixMobility.
Poza FlixTrain – naszym nowym biznesem oraz Flix Charter, naszym biznesem czarterowym
I masz rację.
Patrząc z zewnątrz, nie powiedziałbyś że przetransportowaliśmy do tej pory ponad 120 milionów ludzi.
I tylko w zeszłym roku ponad około 50 milionów z nich.
Obsługujecie 350 tyś. połączeń każdego dnia, prawda?
Racja. W ponad 30 krajach.
Wchodzą w to niemal wszystkie Państwa europejskie, ale jesteśmy też w USA.
Obecnie przygotowujemy się do wejścia do Rosji, jako jednego z naszych kolejnych krajów.
Możemy więc powiedzieć, że jesteśmy największym średnio- i długodystansowym transporterem w Europie.
I ciężko pracujemy, aby osiągnąć taki status na skalę światową.
Wow! To po prostu niesamowite, Daniel.
Ale rozpocząłeś tę działalność wraz z 2 wspólnikami. Jak się więc poznaliście?
Jesteście po prostu przyjaciółmi i wpadliście na pomysł, aby robić razem biznes?
Czy może dobraliście się świadomie pod względem umiejętności? Tak aby się odpowiednio dopasować?
I dopiero wtedy zdecydowaliście o rozpoczęciu biznesu?
Zabawnym jest fakt, że my na prawdę jesteśmy przyjaciołmi i że przyjaźniliśmy się już dużo wcześniej.
Jesteśmy wspólzałożycielami i znamy sie od ponad 25 lat.
Chodzilismy razem do szkoły, graliśmy w siatkówkę i jesteśmy bliskimi przyjaciółmi.
Andre i Jochen zaczęli razem pracować po studiach.
W Boston Consulting Group i właśnie wówczas się poznaliśmy.
I wszyscy mieliśmy cheć, aby coś wystartować.
Wszyscy chcieliśmy zostać przedsiębiorcami.
Ja już wcześniej miałem swój biznes.
Więc mieliśmy już pewien przedsmak tego, co to znaczy być przedsiębiorcą.
I każdy z nas na prawdę chciał zostać przedsiębiorcą.
Najpierw przeanalizowaliśmy pewne modele biznesowe oraz rynki.
I co moglibyśmy robić.
Było dla nas istotne to, żebyśmy robili coś co będzie miało wpływ na życie innych ludzi
A przy deregulacji długodystansowego rynku transportowego w Niemczech
Która była po prostu ogromną szansą, ponieważ transport jest czymś rewolucyjnym w obecnych czasasch.
To ogromny trend i wielki rynek.
A więc zaczęliśmy i w ciągu pierwszych kilku miesiący i lat okazało się,
Że nasze umiejętności bardzo dobrze się uzupełniały.
Mieliśmy więc szczęście, że tak powiem.
Byc może wiedzieliśmy to wcześniej podświadomie.
Ale nie wybieraliśmy się nawzajem na podstawie umiejętności.
Po prostu okazało się, że świetnie się uzupełniamy. To niesamowite.
Tak. To ważne w biznesie.
To bardzo ważne. Absolutnie.
Ale wszystko to powstało dzięki naszej przyjaźni.
Ok. Prawdopodobnie każdy dziennikarz pyta Cię, jak wpadliście na ten pomysł.
Ja nie zadam tego pytania. Zapytam za to o coś innego.
Czy od samego początku działacie w tym modelu biznesowym?
Jak często musieliście zmieniać model bzinesowy?
Jak wyglądały Wasze początki? O czym myśleliście na początku?
Więc, zanim zaczęliśmy..
Nasze pierwsze autobusy jeździły już w lutym 2013 r.
Wcześniej oczywiście przygotowywaliśmy się do rozpoczęcia, nawiązywaliśmy relacje z partnerami, itd.
We wczesnej fazie… która rozpoczęła się gdzieś pomiędzy 2009 a 2010 rokiem
Po prostu chcieliśmy zdobyć ten rynek, chcieliśmy zupełnie zmienić branżę transportową.
Ale nie wiedzieliśmy, jak to zrobić.
Zastanawialiśmy, czy lepiej będzie kupić autobusy, czy może brać je w leasing..
Aż w końcu doszliśmy do naszego obecnego modelu, opartego na partnerstwie.
To coś jak Uber z elementami franczyzy. Ale ostatecznie jest to coś innego i wyjątkowego dla nas.
Czy jest to scentralizowane?
Platforma i technologia same w sobie oczywiście są scentralizowane.
Ale nasza sieć partnerów, składająca się z około 300 partnerów transportowych
To małe oi średnie firmy transportowe, działające już od wielu dekad.
Niektóre to już nawet trzecia generacja.
To jest rdzeń, ponieważ czyni nasz biznes stabilnym i szybkim.
I nie tak bardzo kapitałochłonnym, prawda?
Dokładnie. My skupiamy się na inwestowaniu w technologię i wszystkich kosztach pozyskania klientów.
A nasi partnerzy biorą na siebie inwestowanie w autobusy.
Na samym początku nie byliśmy pewni, czy będzie to odpowiedni model.
Więc od samego początku mieliśmy sporo szczęścia i ten model nadal pozostał niezmieniony.
I wciąż jest taki sam. Dostosowywaliśmy oczywiście nieco kwestie takie jak podział zysku i to, jak motywujemy naszych partnerów poprzez np. bonusy
I tego typu rzeczy. Ale rdzeń modelu biznesowego jest taki sam, jak na początku, gdy zaczynaliśmy.
Ok, świetnie.
Wiesz, obecnie nadchodzą te wszystkie platformy peer-to-peer. Czy bierzecie pod uwage tego rodzaju pomysły?
Chcecie pobić samych siebie czy czekacie, aż ktoś inny to zrobi? Czy też może uważasz, że platformy peer-to-peer nie będą miały wpływu na Wasz biznes?
Myślę, że jeśli będzie to platforma ściśle powiązana z daną marką oraz jedną scentralizowaną firmą, która będzie niezawodna
I która zawiera swego rodzaju umowę z klientami..
My posiadamy koncesje i jesteśmy punktem kontaktowym i kontraktowym. To coś innego.
Ponieważ składamy obietnicę klientom w zakresie bezpieczeństwa i tego, że podróż zawsze będzie miłym doświadczeniem.
Ale patrząc od strony biznesowej to, jak współpracujemy z naszymi partnerami
I czy jest jakiś inny podobny model biznesowy oparty o carpooling
To przy tego rodzaju platformach jestem pewien, że bardzo ważną rolę odegra w nich blockchain.
Te firmy albo pobiją same siebie, albo zostaną pobite. My już teraz stosujemy niektóre z tych technologii.
Czy to blockchain, jeśli chodzi o biznesy peer-to-peer, to badamy jak moglibyśmy wdrożyć to do naszego modelu biznesowego
Ale też inne technologie, takie jak na przykład wirtualna rzeczywistość.
Tak więc staramy się nadążać za technologią i jeśli możemy coś zastosować, to nie boimy się tego robić.
W zasadzie już to zrobiliśmy, wprowadzając pociągi na drogi, gdzie normalnie jeździły tylko autobusy.
Ok. Tak więc wymyśliliście swój obecny model biznesowy w 2013 r. i od tamtej pory wyskalowaliście to do takich rozmiarów w zaledwie 6 lat. To niesamowite
To wspaniałe. Jakie byłyby według Ciebie 2-3 lekcje, jakich nauczyłeś się w tym czasie w kontekście przedsiębiorczości?
Czego przedsiębiorcy potrzebują, aby być w stanie działać na taką skalę?
Myślę, że na prawdę musisz mieć ustalony cel i dążyć do niego. Jeśli robisz to tylko po to, aby stać isę bogatym, to nie wystarczy
Będzie to może trwało rok, dwa. Ale jeśli chcesz zbudowac na prawdę stabilny biznes, potrzebujesz czegoś więcej.
Z jednej strony musisz mieć wizję i jasno wyznaczony cel.
A z drugiej strony musisz byc wytrwały, ponieważ jest wiele trudnych chwil.
I wszystko, co może pójść źle, pójdzie źle. Musisz się po prostu z tym pogodzić i wtedy nie będzie to takie ciężkie.
Nie zrani Cię to aż tak bardzo.
I rzecz jasna musisz być absolutnie skoncentrowany na sukcesie.
I mieć mentalność zwycięzcy.
Dokładnie. To poważna sprawa. Jesteśmy odpowiedzialny za tysiące osób. Więc z jednej strony to bardzo poważna rzecz.
Ale z drugiej strony staram się pamiętać, że jest to pewnego rodzaju gra, oczywiście poważna gra.
Aby byc w pewien sposób ponad tym i aby działac z większa łatwością.
Jednocześnie, kiedy pomyślałbyś o jakiejkolwiek konkurencji sportowej, w jakiej brałbyś udział.
To na prawdę chcesz wygrać. I musisz utrzymać tę chęć do samego końca, który mam nadzieję nigdy nie nastapi.
Jestem wdzięczny, że o tym mówisz, bo to jest własnie jedna z motywacji miliarderów, jakie zidentyfikowałem w Tajemnicy Miliarda Dolarów.
Ta chęć zwycięstwa oraz bycia konkurencyjnym, ta gra biznesowa. To właśnie jedna z motywacji miliarderów.
Więc jesteś na dobrej drodze, aby stać się jednym z nich. Życzę Ci sukcesu podczas tego konkursu tutaj w Monako
Mam nadzieję, że będziemy mieli zwycięzcę konkursu na Światowego Przedsiębiorce Roku właśnie z Niemiec.
My również. Dziękuję bardzo. Rozmowa z Tobą to przyjemność.
Bardzo mi miło, dziękuję.
Dziękuję za oglądanie.
To tyle na dziś z Monako. Życzę Ci fantastycznego dnia.
Zróbmy dziś coś niezwykłego!
Mam nadzieję, że podobało Ci się to wideo. Jeśli tak, daj mi łapkę w górę. Jeśli nie oczywiście w dół.
Zasubskrybuj, jeśli tego jeszcze nie zrobiłeś. Nie zapomnij nacisnać dzwoneczka aby otrzymywać notyfikacje o nowych filmach.
Zapraszam do komentarzy. Co sądzisz na temat tego przedsiębiorcy i na temat wiedzy, jaką nam on przekazał?
Jakie sa Twoje doświadczenia i punk widzenia? Udostępnij to wideo bliskim i znajomym.
Mówię o tym, jak myślą i działają najlepsi przedsiębiorcy na świecie oraz jak robić rzeczy wielkie i niemożliwe w biznesie oraz w życiu.
Mówię trochę o pieniądzu i o ekonomii. Jeśli więc podobało Ci się to wideo, to z pewnością spodobają Ci się moje inne filmy. Zapraszam do ich oglądania.
To tyle na dzisiaj z Monako. Życzę Ci fantastycznego dnia! Zróbmy dziś coś niezwykłego!
Tu dostaniesz polskie wydanie książki: https://UmyslMiliardera.pl/
Obserwuj i polub mnie:
Newsletter: https://newsletter.indywidualista.pl
YouTube: https://www.youtube.com/indywidualista
Facebook: http://fb.me/indywidualistapl
Twitter: http://twitter.com/indywidualista
Prelekcja TEDx „Czego nauczyłem się od najlepszych przedsiębiorców świata”:
http://tedxwsb.indywidualista.pl
Prelekcja TEDx „Niemożliwe jest łatwiejsze niż myślisz”:
http://tedx.indywidualista.pl
Tu dostaniesz książkę „Ready, Set, Go!”, którą napisałem z Brianem Tracy:
E-Book: https://geni.us/rsgkindle
Papierowa: https://geni.us/readysetgo
Kup „The Billion Dollar Secret” (wydanie angielskie):
https://TheBillionDollarSecret.com/
Kup „Umysł Miliardera” (wydanie polskie):
https://UmyslMiliardera.pl/
Co Ty myślisz na ten temat? Zapraszam do komentarzy.
Chcesz poczytać/zobaczyć więcej motywujących rzeczy? Zapisz się na “Follow blog Indywidualista.pl” (w menu po lewej stronie), by dostawać powiadomienia o nowych artykułach na skrzynkę e-mail.
Pamiętaj podzielić się wpisem z bliskimi i przyjaciółmi korzystając z poniższych linków: