Jak znaleźć pomysł na biznes? + Konkurs + Rozwiązanie Konkursu (wideo)

Jak w 3 krokach znaleźć Twój pomysł na biznes? Mówię o tym z pięknego Schwarzwaldu. Rozwiązuję zagadkę i konkurs kto jest moim koautorem i ogłaszam nowy konkurs.


Obejrzyj to wideo:

Transkrypcja:

Witam Was. Dziś porozmawiamy o tym jak znaleźć pomysł na biznes. Na końcu będzie konkurs i coś do wygrania a poza tym rozwiązanie konkursu z przed tygodnia, kto jest autorem, kto jest ko‑autorem mojej książki, najlepszym nauczycielem biznesu i trenerem skuteczności osobistej.

Witam ponownie. Często się mnie pytacie, jak znaleźć pomysł na biznes? Co robić? Co robić w biznesie? Chciałbym robić biznes, ale nie wiem co? Często dostaję to pytanie. Dzisiaj o tym porozmawiamy. Ale zanim porozmawiamy zostańcie ze mną do końca. Na końcu będzie konkurs, coś do wygrania. I poza tym rozwiążemy konkurs z przed tygodnia, gdzie chodzi o to, kto jest ko-autorem książki, która się ukaże na końcu listopada. Najlepszy trener skuteczności osobistej i nauczyciel biznesu na świecie. Kto to jest?

Wracając do tematu. Skąd wziąć pomysł na biznes? Zacznijmy od tego, teraz wam powiem coś, czego z pewnością nie chcecie słyszeć, coś bardzo niepopularnego, ale taka jest prawda. Ja mam wrażenie, że wiele ludzi myśli, że oni muszą mieć niesamowity pomysł na biznes, wyjątkową jakąś ideę, coś rewolucyjnego, dysruptywnego i wtedy jeszcze dużo pieniędzy i ta idea się zrealizuje i oni zrobią wielkie pieniądze i to będzie wielki sukces. Niestety w rzeczywistości jest całkowicie inaczej. Po pierwsze twój pomysł na biznes to jest w najlepszym przypadku 1 procent sukcesu. 99 procent sukcesu to jest tak zwana egzekucja, to znaczy realizacja, umiejętność zrealizowania twoich celi, twoich planów i twojego modelu biznesowego. Powiem wam, że większość miliarderów z którymi ja mam do czynienia, którzy doszli od zera do miliardów, oni nie mieli jakiegoś wyjątkowego pomysłu na biznes. Oni po prostu założyli firmę w tradycyjnej branży i po prostu byli lepsi w egzekucji, byli lepsi w prowadzeniu biznesu od wszystkich innych w tym zakresie. I dlatego oni doszli do takiego bogactwa. Nie dlatego, że oni byli genialni, mieli genialny pomysł. To jest skrzywienie, które powstaje, czy powstało przez media. Gdzie media doszukują się genialnych pomysłów i pokazują, że on miał pomysł na to i przez noc się stał nagle z dnia na dzień stał się wielkim sukcesem, odniósł niesamowity sukces i zdobył wielkie pieniądze. Rzeczywistość jest całkiem inna. W rzeczywistości jest tak, że nie potrzebujesz naprawdę wyjątkowego pomysłu. Możesz stać się miliarderem zaczynając biznes naprawdę w tradycyjnej branży z takim samym modelu biznesowym jak wszyscy inni. Ale po prostu ulepszając krok po kroku to co robisz i jak to robisz. Po prostu będąc bardziej performantnym, efektywnym i po drodze robiąc małe ulepszenie, które skomasowane przyniosą ci zdecydowaną przewagę nad konkurencją. Nawet jeśli będziesz miał najlepszy pomysł, najbardziej genialny, dysruptywny, oryginalny pomysł na biznes, jeśli nie potrafisz go zrealizować, jeśli nie potrafisz nie tylko zrealizować, ale być efektywnym w tej realizacji, w prowadzeniu biznesu, to nie zajdziesz nigdzie. To ten pomysł ci w niczym nie pomoże. Z drugiej strony nawet tam, gdzie pomysł odgrywa trochę większą rolę niż w tradycyjnych branżach, czyli powiedzmy w przedsięwzięciach technologicznych. Nawet tam jest tak, że większość firm, które obecnie znanych, które odniosły niebagatelny sukces, one wystartowały z innym modelem biznesowym. Z innym pomysłem na biznes niż obecnie go mają. Niż ten pomysł, czy ten model biznesowy, z którym odnieśli duży sukces. Na przykład Twitter wystartował jako firma zajmująca się podcastingiem. I oni znaleźli poprzez jedną z funkcji swoich model biznesowy, który naprawdę, na którym się skoncentrowali i w którym odnieśli wielki sukces. I w którym zdominowali swój rynek. Natomiast PayPal znany wam serwis płatności wystartował jako firma softwarowa, która produkowała software zabezpieczający Palm Piloty, takie wcześniejsze jakby prekursory smartfonów. Bez telefonu one były, tylko tak zwane PDA – Personal Digital Assistant. I dopiero później odnaleźli model biznesowy poprzez tak zwane piwotowanie, czyli zmiany modelów biznesowych, zmiany pomysłów odnaleźli ten model biznesowy, w którym odnieśli niebagatelny sukces. Czyli tak jak mówię, idea nie jest najważniejsza. I nawet, jeśli zaczynasz biznes ze złą ideą to nie znaczy, że nie osiągniesz sukcesu. Albo inaczej, jeśli zaczynasz biznes z idealnym pomysłem to nie oznacza, że osiągniesz sukces, bo jest dużo innych faktorów, dużo bardziej ważniejszych od pomysłu. I o wiele ważniejsze jest, żeby po prostu działać, żeby zacząć robić i żeby zacząć coś tworzyć. I nawet po drodze znajdować odpowiedni model biznesowy i ten pomysł, który da ci naprawdę jakąś przewagę, w którym odniesiesz sukces.

Mimo to powiem wam jak znaleźć pomysł na biznes, mianowicie w trzech krokach. I tutaj też bardzo dużo ludzi zaczyna z błędnego miejsca, w niewłaściwym miejscu. Oni zaczynają od szukania pomysłu, szukania właśnie czegoś wyjątkowego, niepowtarzalnego a powinniśmy zacząć w zasadzie od znalezienie branży tudzież jakiegoś tematu, w którym chcielibyśmy być aktywni. W którym powinniśmy być aktywni, w którym powinniśmy zająć się biznesem. Tak? Czyli określenia jakiegoś zasięgu, w jakim zasięgu mamy szukać tego naszego pomysłu na biznes. Tak? I jak to zrobić? Tego nauczyłem się właśnie od Chipa Wilosna, od miliardera z Kanady. O nim mówiłem we wcześniejszym wideo, więc możecie sobie obejrzeć kim on jest. Twórca Lululemon i tak dalej, obejrzyjcie sobie wcześniejsze moje filmiki to zobaczyć o co chodzi. On mi powiedział o tak zwanym Headehog Principle, czyli Zasadzie Jeża. Nie pytajcie się nie dlaczego tak ta zasada się nazywa. Ale zasadniczo chodzi o trzy nakładające się na siebie koła. I w każdym z tych kół robicie następującą rzecz. W pierwszym kole wypisujecie wszystko co was kręci, wszystko co was interesuje, do czego macie pasję. To są wszystkie te rzeczy, które sprawiają wam jakąś przyjemność, które was napędzają. W drugim kole i to jest to są nakładające się koła, więc szukacie właśnie tej części wspólnej. Tak? Piszecie wszystko w czym jesteście dobrzy albo w czym moglibyście zostać najlepsi. Albo na świecie albo po prostu na waszym rynku. Tak? Wszystko to, gdzie możecie być naprawdę dobrzy. W pierwszym kole jest ważne, dlatego żeby mieć pasję, bo ta pasja będzie wam potrzebna, żeby przezwyciężyć wszelkie trudności, wszelkie upadki a na pewno takie spotkacie. W drugiej części, dlaczego trzeba być dobrym w tym albo zostać najlepszym w tym? Dlatego, że zawsze będziecie mieć do czynienia z konkurencją i musicie po prostu być lepsi od konkurencji. Bo zwykle jest tak, że ten który jest lepszy, ten odnosi sukces w biznesie. A nie ten, który jest na końcu stawki. I zawsze musi reagować a nie agować. I w trzecim kole wypisujecie wszystko to, na czym możecie zarobić pieniądze. Bo na końcu w biznesie chodzi o to, żeby zarabiać pieniądze. Ten odnosi większy sukces w biznesie, kto oczywiście zarabia więcej pieniędzy. To jest jakby neutralna miara sukcesu w biznesie. Tak po prostu się mierzy sukces w biznesie, tak samo jak skoczek w dal mierzy swój sukces w centymetrach, tak samo w biznesie mierzy się sukces w tym, ile twoja firma tworzy wartości. Tudzież inaczej, ile pieniędzy zarabia. I to są trzy nakładające się koła. I teraz część wspólna tych kół, to jest właśnie ten obszar, ta być może branża, czy te tematy którymi powinniście się zająć, wśród których, to są kandydaci na to, gdzie powinniście szukać właśnie tego pomysłu na biznes. Gdzie w jednym z tych z zasięgów powinniście wystartować swój biznes.

Zasada Jeża. Trzy nakładające się koła. W pierwszym kole piszesz wszystko to co lubisz. W drugim kole, nakładający się na nie, piszesz wszystko to, gdzie możesz być najlepszym. Znaczy, gdzie jesteś dobry, masz talent, możesz być najlepszy na świecie najlepiej, no albo na twoim rynku, w twoim kraj. A w trzecim kole piszesz wszystko to na czym możesz zarobić pieniądze wiesz, jak zarobić pieniądze, umiesz zarobić pieniądze. I tutaj w przecięciu tych trzech kół, tutaj wszystkie te rzeczy, które są tutaj w przecięciu, tam powinieneś wybrać jedną z tych rzeczy i skoncentrować się na niej. Bo w tym zakresie powinieneś robić biznes. I później w tym zakresie właśnie szukać pomysłu na biznes.

To jest krok pierwszy. Drugi krok, to jest teraz jak znacie ten temat i wybraliście sobie taki obszar jakiś, to teraz chodzi o to, żeby się jak najwięcej nauczyć tym obszarze. I zdobyć jak największe doświadczenie. Jak to się robi? Nauczyć się można na wiele sposobów i najlepiej wszystkie naraz, wykorzystywać każdy z tych sposobów. Dużo czytać na ten temat. Wszystkie książki, różne publikacje, newsy, aktualności, jeździć na konferencje, na targi, bardzo ważne na targi. Robić networking z ludźmi z tej branży, poznawać ludzi w tej branży. Doświadczenie, jak zdobyć doświadczenie? Najprościej jest po prostu zaangażować się w tą branżę. Przez być może, jeśli nie chcecie na początku ryzykować swoich pieniędzy, po prostu pracować na jakiś etacie w tej branży. I tu zawsze podkreślam nie pracujcie dla innych po to, żeby zarabiać pieniądze, pracujcie dla innych po to, żeby się czegoś nauczyć, żeby poznać branżę, poznać modele biznesowe. I są też inne sposoby oczywiście zdobycia doświadczenia w tej branży. To jest poprzez serwisowanie tej branży, poprzez utrzymywanie kontaktów z tą branżą ze strony partnera biznesowego. A być może być może nawet klienta. Tak? I w ten sposób zdobywacie doświadczenie. Czym macie więcej doświadczenia, czym macie więcej wiedzy na ten temat, tym możecie więcej zobaczyć. I tutaj przechodzimy do kroku trzeciego, cały czas miejcie oczy, uszy otwarte na problemu klientów. Patrzcie na tą branżę zawsze z perspektywy klienta. Czego klient potrzebuje, jakie jego problemy nie są rozwiązania albo są niewystarczająco rozwiązane, z jakimi problemami ciągle przychodzi, na co się skarży. Jakie jego potrzeby być może nie są zauważane przez branżę i nie są w jakiś sposób adresowane. Patrzcie na te rzeczy i tutaj szukajcie właśnie swojego modelu biznesowego, swojego pomysłu na biznes. Nie wymyślajcie czegoś, czego ludzie nie potrzebują, czegoś genialnego, ale czego ludzie nie potrzebują. Często jest tak, że jesteście… załóżmy, że się zatrudnia ci jako support manager w jakiejś firmie w tej branży. I musicie wysłuchiwać ciągle narzekań ludzi i tak dalej, klientów. Po prostu wystarczy słuchać na co oni najczęściej narzekają i zrobić firmę, która to ulepszy, która dokładnie to rozwiąże. I ci klienci sami z siebie przejdą do tej firmy, bo to po prostu, tam będą po prostu szczęśliwsi, będą mieli mniej stresu i będą bardziej zadowoleni z jej usług. Tak? Takie to jest proste.

Jeśli mimo to sami nie jesteście w stanie znaleźć pomysłu, czy znaleźć tego tematu, czy tego co chcecie, co powinniście, co macie zamiar biznesowo robić, to w tej branży wtedy są zawsze fora, jest networking, gdzie możecie jakby wymieniać się pomysłami z ludźmi. Jest też coś takiego w startupy. Jeśli nawet nie jesteście w stanie sami założyć firmy, zawsze możecie się dołożyć do start-up, jako jeden z założycieli tego start-upu. Tak? Jako jeden z tych start-upowców, jakby część tej drużyny przedsiębiorców. Tak? Żeby połączyć swój know‑how, swoje siły z ludźmi, którzy mają inny know‑how, którzy was dopełniają. Zawsze jest taka możliwość. I jest mnóstwo imprez start-upowych z ciekawymi pomysłami, gdzie możecie się dołączyć i to razem z nimi tworzyć. I jeśli nawet to wam nie wystarczy, to są specjalne workshopy, darmowe workshopy, które poprzez pewien kreatywny proces doprowadzają was na ten pomysł. Ale tak jak mówię, to trzeba zrobić najpierw, po zrobieniu tych pierwszych dwóch kroków. Bo wielu ludzi zaczyna od szukania pomysłu w jakiś branżach, o których oni nie mają pojęcia i które w ogóle jakby ich nie kręcą albo w których nie mogą się dobrzy. No, po prostu to całkowicie do mnie pasuje. Więc najpierw trzeba zobaczyć jaka branża, jaki zasięg powiedzmy, jaka sfera działalności. W drugim kroku nauczyć się tego, zdobyć doświadczenie. To nie oznacza, że macie powtarzać wszystko to co się w danej branży robi. Często jest tak, że szukajcie tak zwanych dogm tej branży. Rzeczy, które ludzi uważają za niepodważalne. Tak się zawsze robiło i tak się robi i to po prostu jest best practice, tak powinno się robić. I w ogóle nie kwestionują tego, czy to jest prawidłowo, czy można to ulepszyć, czy nie. Szukajcie takich rzeczy i często zdarza się tak,  że poprzez jakąś zmianę technologiczną, poprzez zmianę paradygmatu w innej branży tudzież w jakiejś podstawowej technologii pewne rzeczy mogą być robione inaczej, w sposób o wiele bardziej efektywny, o wiele bardziej performantny.

Ale wracając teraz, są specjalne kursy, które są darmowe. Nawet z tego co wiem w Warszawie na Google Campus jest taki kurs, się nazywa How To Get The Perfect Business Idea. Zapiszcie się tam, to nic nie kosztuje, oni tam niczego nie sprzedają. Można znaleźć swój pomysł na biznes. Po zrobieniu tych dwóch pierwszych kroków tak jak mówiłem. I nawet jeśli wam to nie wystarczy, to zawsze jeszcze można coś takiego zrobić, są serwisy, gdzie ludzie wymieniają się pomysłami albo nawet kupują, sprzedają pomysły. Można kupić pomysł na biznes, jeśli sami nie możecie na coś takiego wpaść. Tak? Na przykład z tego co wiem, jest powstające biznes Leonardo League, tam możecie takie pomysły kupować albo nawet tworzyć i sprzedawać. Z tym, że tak jak mówię, są pewnie też inne takie biznesy, tu mówię tylko jako przykład.

Myślę, że mogłem wam trochę pomóc, jeśli dało wam to myślenie, naprowadziło na nowe myśli, pomysły i coś zainspirowało, poruszyło w waszej wyobraźni, to proszę napiszcie tutaj w komentarzach jaki jest wynik waszego Hedgehog Test, to znaczy jakie rzeczy znaleźliście w przekroju tych trzech kół. I do tego podzielcie się tym z bliskimi ze znajomymi, którzy być może też szukają pomysłu na biznes, którzy być może są w samym punkcie. Dla najlepszego udostępnienia i dla najlepszego komentarza wylosuję książkę, którą napisałem z najlepszym trenerem skuteczności osobistej i nauczyciele biznesu. Zaraz będzie rozwiązanie konkursu sprzed tygodnia, zobaczycie kto to jest, z moim osobistym autografem, wydanie specjalne.

Przechodzimy teraz do rozwiązania konkursu sprzed tygodnia, kto jest moim ko‑autorem? Opowiem parę rzeczy o nim. Był CEO firmy o obrotach 250 milionów dolarów, firmy deweloperskiej. Był także konsultantem biznesowym, który pomógł ponad 1000 firmom. Wśród nich także miliardowym firmom amerykańskim. On jest Amerykaninem, który urodził się w Kanadzie. Podróżował i pracował w ponad 100 krajach, na sześciu kontynentach. Jest największym na świecie nauczycieli biznesu, trenerem skuteczności osobistej. Przemawiał do ponad 5 milionów ludzi w 5 tysiącach prelekcji w ponad 70 krajach. Jego tematy to przywództwo, sprzedaż, psychologia sukcesu, cele, strategia, kreatywność. Wydał ponad 80 książek. Wśród nich wiele bestsellerów New York Timesa, takie jak Eat that Frog!, czyli Zjedz tą Żabę!, Psychology of Achievement, czyli Psychologia Sukcesu i Maximum Achivement, czyli Maksymalny Sukces. To są moje tłumaczenia tytułów, nie jestem pewien jak te książki nazywają się po polsku i jeśli mają inne tytuły to proszę dajcie to w komentarzach.

Tak, pewnie już wiecie. Wielu z was zgadło to poprawnie. To jest Brian Tracy. Książka, którą z nim ko‑autoruję i z kilkoma innymi przedsiębiorcami ze Stanów Zjednoczonych i z innych części świata nosi nazwę Ready, Set, Go! Tutaj widzicie okładkę wydania specjalnego tej książki. W moim rozdziale opisuje jakie nauki wyciągnąłem z wyzwań którym się poddaję. Między innymi ultramaratony albo mój globalny projekt książkowy. I opisuję jakie wnioski pozwoliły mi osiągnąć rzeczy jakie uważałem za niemożliwe do osiągnięcia dla mnie jeszcze parę lat temu. Takie jak przebiegnięciu 111 km przez pustyni Sahary w jednym kawałku. A także rzeczy jakich do tej pory nikt nie dokonał, takie jak zebranie ponad 25 miliarderów do projektu książkowego, przeprowadzenie z nimi wywiadów i wyciągnięcie z nich ich mądrości. To właśnie wydanie specjalne z moim autografem sprezentuję zwycięzcy tego konkursu, który ogłosiłem przed tygodniem a także dzisiejszego konkursu. Zwycięzca tego konkursu sprzed tygodnia, kto jest moim ko‑autorem jest ogłoszony pod tamtym właśnie filmikiem z konkursem. Idź tam i sprawdź czy czasem ty nie wygrałeś tej książki. Jeśli uważasz to co mówię, to co pokazuję, tą wiedzę, którą przekazuję tutaj za ceną to nie zapomnij tutaj zasubskrybować tego kanału i przycisnąć dzwoneczka, żebyś był powiadamiany o nowych filmach. To jest unikalna wiedza, która do tej pory nie była dostępna. Wiedza miliarderów, najlepszych przedsiębiorców na świecie. Jeśli masz znajomych, którzy są przedsiębiorcami albo są przedsiębiorczymi osobami to udostępnij im to wideo, oni ci za to podziękują. Bo to pozwolił im zostać lepszym przedsiębiorcą, odnosić o wiele większe sukcesy w biznesie i życiu. Poza tym zachęcam cię do obejrzenia w moich innych filmików, mówię bardzo dużo na te tematy. Tutaj masz jedne z najlepszych moich filmików.

To tyle na dziś. Dzięki, do zobaczenia w następnym wideo.

Co Ty myślisz na ten temat? Zapraszam do komentarzy.

Chcesz poczytać/zobaczyć więcej motywujących rzeczy? Zapisz się na “Follow blog Indywidualista.pl” (w menu po lewej stronie), by dostawać powiadomienia o nowych artykułach na skrzynkę e-mail.

Pamiętaj podzielić się wpisem z bliskimi i przyjaciółmi korzystając z poniższych linków:

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s