Mafia PayPala – historia przyjaciół z doliny krzemowej

800px-Paypal_logoDuża część z nas korzysta z szybkich, wygodnych i bezpiecznych płatności PayPal. To serwis należący obecnie do eBay, ale mało kto wie, że stworzyła go grupa prawdziwie wyjątkowych ludzi. Przeczytaj jak bardzo wyjątkowych…

Historia zaczyna się w grudniu 1998, kiedy pięciu przyjaciół postanawia założyć firmę softwerową pod nazwą Confinity. Jako produkt uboczny powstaje prosty system szybkich płatności. O ile sama firma nie idzie zbyt dobrze, o tyle Elona Muska intryguje rozwijany przez nią moduł płatności. Firma zostaje kupiona przez serwis bankowości online X.com, należący do Muska. Powstaje wspólna wizja. Teraz już sześciu założycieli postanawia dokonać rewolucji. Mają wizję stworzenia uniwersalnej waluty, wolnej od granic i kontroli ze strony rządów. Ich misją jest wyeliminowanie dolara. Jak to chcą zrobić? Wpadają na pomysł, by stworzyć system do dokonywania płatności przez email, o wiele szybszy, tańszy i wygodniejszy niż wciąż dominujący w stanach system wymiany czeków. Ich działania koncentrują się tylko i wyłącznie na rozwijaniu takiego systemu, a w roku 2001 firma zmienia nazwę na PayPal.

Czy są indywidualistami? Spójrzmy na fakty: Z sześciorga założycieli czworo budowało bomby w szkole średniej. Trzech z nich było imigrantami: Yu Pan urodził się w Chinach, Luke Nosek w Polsce, Max Levchin na Ukrainie. Kiedy Peter Thiel spotkał poraz pierwszy Noska, pierwsza rzecz o jakiej rozmawiali była Krionika, czyli program zamrażania zwłok po śmierci, by przechowywać je i odmrozić w przyszłości, kiedy technologia pozwoli na ich wskrzeszenie. Oboje są klientami z tego serwisu. Max Levchin uważał się za bezpaństwowca. Russ Simmons uciekł z przyczepy, w której spędził młodość i okazał się geniuszem matematycznym w topowej szkole w Illinois. Zdecydownie więc odbiegali od normy. Jedynie Ken Howery odpowiadał stereotypowi uprzywilejowanego Amerykanina, ale jego przyjaciele i tak uznali, że zwariował, kiedy dołączył do tej grupy szaleńców.

Sześciu przyjaciół, którzy założyli PayPal

Wyjątkowym wyznacznikiem ich firmy jest jej kultura organizacyjna. Chcą przede wszystkim być przyjaciółmi i stawiają sobie za cel, by ich przyjaźń przetrwała firmę , niezależnie co się z nią stanie. To wydawałoby się utopijne założenie jest podstawą ich sukcesu. Zatrudniają tylko ludzi, których fascynuje ich misja, którzy koniecznie chcą pracować właśnie z nimi, tylko tych, z którymi chcą się przyjaźnić. Oczywiście umiejętności też odgrywają rolę. Wielu z nich przychodzi ze Stanford. Atmosfera „zabawy” z przyjaciółmi, wspólnego przedsięwzięcia z inspirującymi ludźmi, których się podziwia i lubi, napędza motywację i efektywność.

Przeszkody, które napotykają na swej drodze są niezliczone, ale dzięki zwartości ich szyków, nieustępliwości i talentowi, zgromadzonemu w ich teamie, udaje im się je wszystkie pokonać.

Ale jak stawić czoła omnipotentnej konkurencji w postaci potężnych instytucji finansowych i rządowych? Jak wejść i zakorzenić się na tak ogromnym rynku startując od zaledwie 24 użytkowników, bo tyle pracowników liczyła wówczas firma?

Przedsiębiorcom pomaga matematyka. Zdają sobie sprawę, że jeśli każdy użytkownik przyprowadzi ze sobą średnio więcej niż jednego nowego użytkownika, to doprowadzi to do eksponencjalnego wzrostu. Czyli tylko kwestią czasu będzie, kiedy cały rynek zostanie zdominowany. Taką strategię później zaczęto nazywać wiralną. Ale jak ją zrealizować? Jedno jest pewne: sprzężenie zwrotne, czyli mechanizm polecania nowych klientów przez zdobytego klienta i ich akwizycji musi być bardzo prosty i bardzo szybki. To  jest sedno ich strategii wzrostu. Po kilku próbach znajdują parę genialnych rozwiązań.

Po pierwsze identyfikują najbardziej wartościową dla nich grupę konsumentów, którzy najbardziej potrzebują ich serwisu, chcą dokonywać dużych przekazów i mogą za to odpowiednio zapłacić. Są to liczni imigranci w USA, którzy zaoszczędzone pieniądze przekazują rodzinom za oceanem i są do tej pory zmuszeni korzystać z drogich i nieefektywnych usług bankowych. Zwracają się głównie do nich.

Po drugie oferują każdemu nowemu użytkownikowi 10 dolarów za rejestrację w ich serwisie i dodatkowo płacą 10 dolarów temu użytkownikowi, który mu Paypal polecił. Ta strategia kosztuje ich 20 dolarów od każdego nowego użytkownika, ale powoduje lawinowę poleceń, eksplozywny wzrost klientów.

Żeby jeszcze bardziej przyspieszyć wzrost firmy identyfikują następną grupę targetową, której niezbędny jest ich serwis i która przyczyni się do tego, że ich usługa rozejdzie się jak ogień po internecie. Do tego grupa ta jest łatwo identyfikowalna i łatwo dotrzeć do każdego z jej przedstawicieli. Są to eBay’owi powersellerzy, czyli jakieś 20.000 handlowców, którzy dokonują setek transakcji dziennie, a każda taka transakcja może oznaczać nowego użytkownika dla PayPala.

W tym okresie osiągają niewyobrażalny przyrost liczby klientów wysokości 7% dziennie! Co oznacza, że co 10 dni liczba użytkowników ich serwisu podwaja się. Lawinowy system płatnych poleceń powoduje też eksponencjalny wzrost kosztów. Jednak bierzące przychody nie pokrywają nawet części kosztów tego ekspansywnego wzrostu. Ich „monthly burn rate”, czyli szybkość z jaką „spalają” kapitał osiąga w tym okresie zawrotną wysokość 10 milionów dolarów miesięcznie. Wyjście z finansowego impasu, umożliwia im jedynie kapitał ryzyka, który pozyskują niemalże w ostatniej chwili.

Paypal jast jednym z niewielu startupów internetowych, które przeżyły dot-com crash na początku nowego tysiąclecia.

Ponieważ rozwiązania płatnicze, jakie wówczas oferowało eBay, były niepraktyczne, PayPal szybko dominuje płatności na tej platformie. Następny krok ekspansji PayPal zawdzięcza popularności eBay jako platformy do handlu. Ale również eBay zawdzięcza PayPalowi swój wzrost, bo zaoferował on ich klientom szybkie, wygodne i bezpieczne płatności, co odróżniło eBay od konkurencji i właśnie ten wzrost umożliwiło.

Inne wyznaczniki kultury organizacyjnej PayPala to:

  • Konfrontacyjność, tzn. nowe pomysły i rozwiązania są omawiane w gorących, ale racjonalnie prowadzonych debatach.
  • Zatrudnianie managementu z ciała pracowników, nie z zewnątrz.
  • Szybkość i elastyczność w implementacji rozwiązań.

Niedługo potem w roku 2002 PayPal zostaje kupiony przez eBay, niespełna 4 lata po założeniu firmy. W momencie zakupu ma ponad milion użytkowników. Dotychczasowi pracownicy PayPala nie mogą się odnaleźć w sztywnej, biurokratycznej i ociężałej organizacji wielkiej korporacji, będącej przeciwieństwem kultury, którą do tej pory żyli. Odchodzą więc całymi grupami.

Ciekawe jest to, że kultura korporacyjna PayPala niejako stranscendowała tą firmę i żyje dalej w PayPal Mafia, 220 osobowej grupie założycieli i pierwotnych pracowników, którzy opuścili PayPal po akwizycji przez eBay, by tworzyć następne firmy, by dokonywać następnych przełomów i zmieniać swiat. Pozostają ze sobą w kontakcie, wspierają się wzajemnie i kontynuują tę wyjątkową kulturę w swoich przedsięwzięciach.

Kwota 1,5 miliarda dolarów, za jaką eBay kupił PayPal, jest już imponująca, obecny wolumen transakcji rzędu 200 miliardów dolarów zatrważający, ale jeszcze bardziej zadziwiające jest to, że członkowie Mafii PayPala po opuszczeniu firmy stworzyli przynajmniej siedem jednorożców – następnych wspaniałych przedsiębiorstw, będących kilkoma z najważniejszych inwestycji w historii. Z pewnością rozpoznacie kilka z nich:

  • Elon Musk stworzył SpaceX (wartość $7 mrd), zajmujący się komercyjnymi lotami kosmicznymi oraz Tesla Motors, kapitalizacja $28 mrd, firmę która rewolucjonizuje przemysł samochodowy
  • Reid Hoffman założył LinkedIn (kapitalizacja $20 mrd), największą socjalną sieć biznesową świata
  • Steve Chen, Chad Hurlez i Jawed Karim stworzyli YouTube (sprzedana do Google za $1,65 mrd), nie muszę tłumaczyć co to jest
  • Jeremy Stoppelman i Russel Simmons stworzyli Yelp (kapitalizacja $5,6 mrd), największą światową bazę opinii o lokalnych firmach
  • David Sacks i Mark Woolway założyli Yammer (sprzedany do Microsoft za $1,2 mrd), określany jako Facebook dla intranetów
  • Peter Thiel i kilku innych założyli Palantir (wartość $9 mrd), firmę tworzącą wysoce komplexowy software analityczny i predykcyjny dla instytucji państwowych i finansowych. Chodzą pogłoski, że rzekomo namierzył Osamę Bin Ladena i doprowadził do jego ujęcia

Jak widać, każda z tych firm stworzyła wartość ponad miliarda dolarów.

Przedsiębiorstwa te stworzone zostały przez byłych pracowników PayPala, którzy po akwizycji przez eBay musieli opuścić firmę i rozproszyli się po świecie skupiając się w kilku firmach i biorąc ze sobą wyjątkową kulturę korporacyjną, jaka ich do dziś łączy.

Do Mafii Paypala należy kilku z najlepszych inwestorów doliny krzemowej, którzy są mentorami dla wielu przedsiębiorstw:

  • Peter Thiel (Founders Fund i Clarium Capital)
  • Reid Hoffman (Greylock Partners)
  • Keith Rabois (Khosla Ventures)
  • Roelof Botha (Sequoia Capital)
  • Dave McClure (500 Startups)
  • Luke Nosek (Founders Fund)
  • Ken Howery (Founders Fund)

Z łona Mafii wyłoniło się dotąd już trzech dolarowych miliarderów: Elon Musk, Peter Thiel i Reid Hoffman. Ciekawe ilu następnych przyniosą kolejne lata.

Wielu członków Mafii jest biznesowymi gigantami samymi w sobie. Każdy z nich dostarczyłby materiału na fascynujący artykuł, wielu na osobną książkę. Może kiedyś taką napiszę. Na przykład Peter Thiel to ten facet, który w roku 2004 jako pierwszy zainwestował w Facebooka, dostając wówczas 10,2% udziałów za $500.000. Dziś wiemy jak genialne to było posunięcie.

„Najważniejszą rzeczą, jaką trzeba podkreślić, bo myślę, że nowi albo młodzi mogą tego nie rozumieć, jest jak bardzo daleko byliśmy wtedy od tradycyjnego establishmentu. Byliśmy stadem odmieńców. Byliśmy bardziej odlegli od serca doliny krzemowej niż sobie można to wyobrazić – ideologicznie, kulturowo, bez jakichkolwiek kontaktów.” – mówi Rabois – były wiceprezydent PayPala.

Teraz, w roku 2014, duża część firm doliny krzemowej wygląda tak, jak wyglądał PayPal 14 lat temu. Wygląda na to, że establishment upodobnił się do odmieńców, że góra przyszła do Mahometa, akceptując defakto nowy paradygmat. PayPal dosłownie i w przenośni zmienił oblicze doliny krzemowej, centrum światowej technologii. Mafia Paypala wciąż ją zmienia. W międzyczasie powstała druga i trzecia generacja przedsiębiorców wychowanych pod okiem Mafii, którzy krzewią kulturę i metody, których się nauczyli od jej członków w miriadzie nowych przedsiębiorstw.

Czy to nie zadziwiające, co może się zdarzyć, gdy spotka się kilku niekonformistycznych indywidualistów, którzy będąc przyjaciółmi, chcą zmienić świat?

Chcesz poczytać, obejrzeć więcej motywujących rzeczy? Zapisz się na “Follow blog Indywidualista.pl” (w menu po prawej stronie), by dostawać powiadomienia o nowych arykułach na skrzynkę e-mail.

Pamiętaj podzielić się tą historią z bliskimi i przyjaciółmi korzystając z poniższych linków:

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s