W tym odcinku serii Wykładnicza Ekonomia opowiadam co to jest Efekt Veblena.
Obejrzyj to wideo:
Tu kupisz „Umysł Miliardera”: https://UmyslMiliardera.pl/?ref=rb
Zapisz się na Newsletter: https://newsletter.indywidualista.pl
Transkrypcja wideo:
Witam dziś z Singen w Niemczech. Dziś opowiem Ci o efekcie Veblena.
Co to jest? Dowiesz się w następnej części.
Efekt Veblena. Co to jest? Skąd się wzięłą nazwa?
Może zacznijmy od tego, skąd się wzięła ta dziwna nazwa.
Ta dziwna nazwa efektu Veblena pochodzi od amerykańskiego ekonomisty, Thorsteina Veblena
który to w roku 1899 napisał ksiąkę „Teoria klasy próżniaczej”
I w tej książce napisał o zachowaniach ludzi, którzy mają dużo pieniędzy,
ale którzy nie muszą pracować
W tamtym czasie jeszcze było dużo takich ludzi, powiedzmy szlachty, itd.
Tzw. starych pieniędzy
którzy powiedzmy nie trudnili się zbytnio pracą, tylko bardziej wydawaniem tych majątków
które z dziadów pradziadów mieli
Ale zasadniczo te zachowania nie są.. nie zanikły w dzisiejszych czasach
One w dalszym ciągu istnieją i to nie tylko właśnie wśród tej klasy próżniaczej
ale w zasadzie można je obserwować w całym społeczeństwie
I o co chodzi? Może zacznę tutaj od tradycyjnej ekonomii
I związku ceny z popytem.
Jak ktoś z Was studiował biznes, zarządzanie to wie, że jest tzw. krzywa popytu
czy zależności popytu od ceny
I ta krzywa pokazuje, że czym większa cena, tym mniejszy popyt
Tzn. jeśli zwiększę cenę danego produktu, to sprzedam mniej jego jednostek
bo po prostu mniej ludzi zdecyduje się na zakup z czystych powodów ekonomicznych
Ponieważ jest konkurencja, wolą inny produkt kupić, jakiś produkt konkurencji
albo być może zastępczy albo zrezygnować z konsumpcji tego produktu
I to jest prosta, ekonomiczna zależność, która jest uczona w ekonomii,
w szkołach właśnie biznesu, zarządzania, itd.
Zasadniczo jak chcę sprzedać więcej danego produktu, to muszę patrzeć, żeby obniżyć jego cenę
bo wtedy po prostu więcej ludzi zdecyduje się na jego zakup
Tak to działa przy normalnych produktach, natomist Thorstein Veblen zidentyfikował pewne produkty
to są produkty luksusowe, które nie podlegają właśnie tej zależności
bo w przypadku pewnych produktów luksusowych, to właśnie tam było że to klasa próżniacza to robi
Ale w dzisiejszych czasach to dużo ludzi robi i jak Wam opowiem o tym,
to stwierdzicie, dacie parę przykładów, może nawet konkretnych ludzi, którzy to robią
Pewne produkty luksusowe nie są kupowane po to, żeby konsumować, tzn. z czystych potrzeb konsumpcyjnych
z potrzeb jakby naturalnych człowieka
One są kupowane bardziej po to, żeby konsumować na pokaz, tzn. żeby pokazać, że Ciebie jest stać
na taki produkt, że możesz wydać pieniądze, żeby to skonsumować
I wtedy takie produkty mają całkowicie inną zależność popytu do ceny.
Przy takich produktach czym droższy ten produkt, tym większy popyt, tzn. czym wyższa cena, tym więcej takie produkty można sprzedać
bo ci ludzie, któzy go kupują, nie kupują go po to, by zaspokoić swoje potrzeby, oni nie są aż tak ograniczeni pieniędzmi, z jednej strony
a z drugiej strony oni właśnie kupują go po to, żeby pokazać, że tak wysoką cenę oni mogli zapłacić
Czyli czym większa ta cena, tym on jest bardziej przydatny do tego celu, pokazania właśnie… konsumpcji na pokaz
Powiedzmy, szampany za 500 dolarów czy jako przykład, samochody za milionowe kwoty, to się też widzi w modzie, torebki
kobiety wiedzą, o czym mówię, Louis Vuiton, itd…
Czy Prada
Biżuteria no i wszelkiego rodzaju brandy, wszelkiego rodzaju produkty markowe, oczywiście to odpowiedniej klasy marki
To w dzisiejszych czasach jest widoczne i oczywiście w przypadku takich produktów też trzeba zauważyć,
że zmniejszenie ich ceny nie powoduje zwiększenia popytu, wręcz przeciwnie, może spowodować ograniczenia popytu
bo ktoś… załóżmy, że Louis Vuiton by obniżył cenę o 1/10
to wtedy ludzie przestali by kupować… albo obniżył by ceny do poziomu normalnych, innych tam torebek
To wtedy ludzie już by nie postrzegali Louis Vuiton jako tak ekstrawagancką i tak drogą markę i te kobiety, czy ci mężczyźni
bo mężczyźni też Louis Vuiton noszą
Ci ludzie, ci konsumenci którzy kupują i jakby pokazują Louis Vuiton, oni już by nie czuli się tak ekskluzywnie
korzystając z tej marki i by oczywiście przeszli na inną markę, czyli ten Louis Vuiton by oczywiście stracił klientów
I teraz przykłady podałem Wam, oczywiście są miliarderzy, którzy zauważyli tę zależność i którzy wykorzystali ją w biznesie
bo co jest ciekawe właśnie przy tych produktach Veblena, tudzież produktach luksusowych, podlegających efektowi Veblena
Co jest ciekawe, no to jest właśnie to, że cena tych produktów nie stoi w żadnej relacji do kosztów produkcji
Przy normalnych produktach ta cena jest w jakiś sposób powiązana z kosztem produkcji i chodzi o to, żeby obniżyć koszty produkcji
żeby móc obniżyć cenę i przez to więcej takich produktów sprzedać w biznesie
natomiast w przypadku produktów Veblena tudzież produktów luksusowych, podlegających efektowi Veblena, ta cena jest w żadnej relacji do kosztu produkcji
I tam chodzi bardziej o kreowanie marki, o reklamę, o branding, czyli to są rzeczy, w które idą pieniądze, a nie w produkcję
Oczywiście, to muszą być też odpowiedniej jakości produkty, to nie może być niska jakość, ale różne przykłady się zdarzają, jak znacie z życia
i teraz na przykład taki pan jak Bernard Arnault, który jest właścicielem koncernu LVMH, czyli Louis Vuiton, Moeh, Hennessy
Jest trzecim czy stał się trzecim najbogatszym człowiekiem na świecie, to jest trzeci człowiek, który przekroczył barierę 100 miliardów dolarów
Jeśli chodzi o jego wartość netto – on w dniu dzisiejszym ma wartość netto 114 miliardów dolarów
I właśnie do LVMH należy 70 najbardziej popularnych, luksusowych marek na świecie, np. oczywiście Louis Vuiton, Moet, Hennessy, to już wspominałem
ale Sephora, Tiffany, wódka Chopin też należy do tego koncernu, Dior, Bulgary, Givenchy i wiele wiele innych oczywiście marek
o których tutaj nie wspomniałem i właśnie w ten sposób są miliarderzy, którzy właśnie korzystają z tego efektu Veblena
Ciekaw jestem Waszych obserwacji, Twoich obserwacji w życiu, w biznesie, może jakieś przykłady, jak to jest wykorzystywane,
Jak Ty możesz to wykorzystać w Twoim życiu, w Twoim biznesie. Zostaw komentarz pod spodem. Ciekaw jestem Twoich obserwacji. Podyskutujmy na ten temat.
To tyle na dziś, jeśli ten film Ci się podobał, daj mi łapkę w górę, jeśli nie oczywiście w dół.
Zasubskrybuj, jeśli tego nie zrobiłeś, podziel się tym filmem ze znajomymi, z bliskimi, kiedyś Ci za to podziękują.
Ja tutaj mówię dużo o ekonomii, o biznesie, o tym jak się robie wielkie rzeczy w życiu, jak działają najwięksi przedsiębiorcy na świecie
Jak działają miliarderzy naszych czasów. Mówię też oczywiście o pieniądzu, co nieco też o kryptowalutach
Więc jeśli ten film Ci się spodobał, to z pewnością spodobają Ci się moje inne filmy. Zapraszam Cię do ich oglądania.
To tyle na dziś z Singen w Niemczech. Życzę Ci fantastycznego dnia. Dokonajmy dziś czegoś niezwykłego.
Obserwuj i polub mnie:
Newsletter: http://newsletter.indywidualista.pl
YouTube: https://www.youtube.com/indywidualista
Facebook: http://fb.me/indywidualistapl
Twitter: http://twitter.com/indywidualista
Prelekcja TEDx „Czego nauczyłem się od najlepszych przedsiębiorców świata”:
http://tedxwsb.indywidualista.pl
Prelekcja TEDx „Niemożliwe jest łatwiejsze niż myślisz”:
http://tedx.indywidualista.pl
Tu dostaniesz książkę „Ready, Set, Go!”, którą napisałem z Brianem Tracy:
E-Book: https://geni.us/rsgkindle
Papierowa: https://geni.us/readysetgo
Kup „The Billion Dollar Secret” (wydanie angielskie):
https://TheBillionDollarSecret.com/
Kup „Umysł Miliardera” (wydanie polskie):
https://UmyslMiliardera.pl/
Co Ty myślisz na ten temat? Zapraszam do komentarzy.
Chcesz poczytać/zobaczyć więcej motywujących rzeczy? Zapisz się na “Follow blog Indywidualista.pl” (w menu po lewej stronie), by dostawać powiadomienia o nowych artykułach na skrzynkę e-mail.
Pamiętaj podzielić się wpisem z bliskimi i przyjaciółmi korzystając z poniższych linków: