W tym odcinku serii Wykładnicza Ekonomia opowiadam co to jest Efekt Streisand.
Obejrzyj to wideo:
Tu kupisz „Umysł Miliardera”: https://UmyslMiliardera.pl/?ref=rb
Zapisz się na Newsletter: https://newsletter.indywidualista.pl
Transkrypcja wideo:
Witam serdecznie ze Schwarzwaldu
Dziś w serii „Wykładnicza ekonomia” opowiem Wam o tym co to jest Efekt Streiand
Skąd pochodzi nazwa, może zacznijmy od tego
Nazwa pochodzi od nazwiska Barbary Streisand, słynnej poniekąd aktorki
która w roku 2003 zaskarżyła fotografa Kennetha Adelmana i także serwis Pictopia.com
Za to, że opublikował zdjęcie jej posiadłości w Kalifornii w Malibu
jej prywatnego domu, wielkiej willi
Kenneth Adelman opublikował w zasadzie całą kolekcję zdjęć, tam było 12 tyś. zdjęć wybrzeża, Kalifornii
I jedno z tych zdjęć właśnie pokazywało właśnie dom Barbary Streisand
Barbara oczywiście nie chciała żeby krzywdzono czy łamano jej prywatność
żeby Adelman łamał jej prywatność, więc zaskarżyła jego i także serwis Pictopia.com
na sumę chyba 50 milionów dolarów odszkodowania, chcąc po prostu uniemożliwić rozpowszechnianie
czy rozpowszechnienie tego zdjęcia jej domu
W momencie, kiedy zaskarżyła Adelmana, to było tylko 6 downloadów jej zdjęcia, zdjęcia jej domu
Tylko 6 ludzi ściągnęło to zdjęcie i 2 z tych ludzi to byli prawnicy Barbary Streisand
Czyli w zasadzie 4 tylko obce osoby ściągnęły to zdjęcie
ale już w pierwszym miesiącu po tym pozwie, bo ten pozew oczywiście zaciekawił prasę, media, itd.
To zostało rozdmuchane i w pierwszym miesiącu po tym pozwie 420 tyś. ludzi ściągnęło to zdjęcie
obejrzało i sciągnęło to zdjęcie 420 tyś., a było wcześniej 6
Gdyby ona nic nei zrobiła, to prawdopodobnie to by się zakończyło na parunastu, parudziesięciu
natomiast poprzez właśnie jej działania, tudzież działania jej adwokatów doszło do tego
że ta informacja się rozprzestrzeniła jak ogień po Internecie, po mediach społecznościowych
I po prostu zamiast uzyskać zamierzony efekt, to uzyskała efekt wręcz przeciwny
I właśnie na tym polega Efekt Streisand, tak się nazywa Efekt Streisand
To jest pewnego rodzaju zjawisko psychologiczne, w którym właśnie próba cenzurowania, usuwania
albo może w pewien sposób ograniczania rozprzestrzeniania pewnych informacji, np. zdjęć czy jakichś stron internetowych, tekstów, plików
poprzez taką próbę niekiedy dochodzi do wręcz przeciwnego efektu, że w krótkim czasie ta informacja, te jakby media, zdjęcia, pliki
się bardzo szybko rozpowszechniają w Internecie w całym społeczeństwie i to jest robione właśnie poprzez social media
poprzez robienie tzw. mirrorów, czyli kopii lustrzanych, poprzez sieci peer-to-peer i to właśnie nazywa się Efektem Streisand
czyli zjawisko psychologiczne gdzie próba ocenzurowania, usunięcia informacji skutuje tym, że te informacje się o wiele bardziej rozpowszechniają
I dlaczego tak jest? To jest pewne zjawisko psychologiczne, gdzie chodzi o to że po prostu informacja, która jest w jakiś sposób ukryta, niedostępna
psychologicznie wydaje się bardziej ciekawa i budzi pewną motywację do tego, by do tej informacji dotrzeć, by ją być może nawet rozpowszechnić
żeby ją uzyskać i po prostu średnio – długoterminowo czy nawet krótkoterminowo to prowadzi do wzrostu popularności tej informacji
mocniejszego rozpowszechnienia się jej
I teraz, od 2003 r. to było często obserwowane w polityce, jeśli chodzi o właśnie różnego rodzaju też celebrytów
Z jednej strony celebryci, którzy tam chcieli ukrywać swoje informacje, np. niedawno w Niemczech minister zdrowia zrujnował oczywiście całą gospodarkę
tak jak to w Polsce, ale w tym samym czasie kupił sobie willę za 4 mln. euro, to było tam nic szczególnego jeśli chodzi o ministra
Ale po prostu paru influencerów doszło do tej informacji i stwierdziło, że to jest dosyć skandaliczne, żeby po prostu wymagał od innych zaciśnięcia pasa
że kryzys rujnuje, zabrania innym rozwijania się, robienia biznesu, zarabiania pieniędzy a sam, ponieważ też ma udziały w różnych maseczkowych biznesach
sobie funduje w tym właśnie okresie luksusową willę, itd.
I to zaczęli tę informację publikować i właśnie ten minister pszysłał im nie pozew, ale takie wezwanie do przestania publikowania tej informacji
że to oczywiście łamie jego prywatność, to przeszło przez jakiś sąd, który zadecydował w jakimś tam przyśpieszonym trybie
że co prawda zasadnicza informacja o tym, że on kupił willę nie łamie jego prywatności, ale suma jaką zapłacił za tą willę nie powinna być publikowana
czyli ci blogerzy, youtuberzy i też już parę podchwyciło to takich standardowych mediów, mainstreamowych, musieli usunąć tę cenę
ale oczywiście wiadomość o tym bardzo szybko właśnie przez to, że on ich zaskarżył, bardzo szybko rozeszła się w Internecie
została ona kopiowana we wszelkiego rodzaju social mediach, różnego rodzaju kanałach, forach, itd. także to było po prostu nie do ugryzienia
I wręcz przeciwnie, ta jego próba doprowadziła do tego, że teraz każdy w Niemczech wie, za ile on tę willę kupił, to jest jedna rzecz
W Polsce było podobnie, Kazik opublikował utwór „Twój ból jest lepszy niż mój” i było głosowanie chyba 15 maja 2020 r.
I został zwycięzcą listy przebojów i następnego dnia w sobotę dyrektor i redaktor naczelny programu właśnie 3 Polskiego Radia, Tomasz Kowalczewski
stwierdził, że unieważnia głosowanie bo uważał, że to głosowanie było manipulowane, itd.
No i do tego czasu ten klip obejrzało 1,3 mln wyświetleń miał ten klip na YouTube
ale przez najbliższy tydzień czy 2 tygodnie tam doszło do 5,5 mln. wyświetleń, czyli powiedzmy 4-krotnie więcej niż to by miało
niż ten klip by miał, gdyby nie ten skandal, bo oczywiście zostało zeskandalizowane, to się rozeszło po mediach, po prasie, po Internecie
I ogólnie Kazik… nie tylko to utrzymało jego pozycję pierwszą i popularność jego piosenki, ale także to miało wymiar dla niego jakiś monetarny
I ten rzekomy ekwiwalent reklamowy tego, co on uzyskał z tych działań, które próbowały ograniczyć popularność jego piosenki
to wyniosło tam 16 mln. złotych, więc to jest właśnie taki Efekt Streisand, par excellence
i ciekaw jestem Waszych przykładów z życia, z polityki, może w Polsce, może za granicą, właśnie polityka wiosna ludów była taki….
Nie wiosna ludów, tylko arabska wiosna była takim przykładem, gdzie właśnie różne reżimy próbowały cenzurować informacje
i one przez social media mimo to się rozchodziły i jeszcze były bardziej popularne, ale ciekaw jestem jeszcze Waszych przykładów z Waszego życia
ale przede wszystkim, jak można by to wykorzystać, bo to jest ciekawy psychologiczny efekt, który ja myślę że można w marketingu wykorzystać, w biznesie
Zastanówcie się jak to można wykorzystać, zastosować. Proszę o komentarze pod filmem, o dyskusję, to tyle na dziś ze Schwarzwaldu
Dziś mówiliśmy o Efekcie Streisand w serii „Wykładnicza ekonomia”
Życzę Ci fantastycznego dnia, dokonajmy dziś czegoś niezwykłego.
Obserwuj i polub mnie:
Newsletter: http://newsletter.indywidualista.pl
YouTube: https://www.youtube.com/indywidualista
Facebook: http://fb.me/indywidualistapl
Twitter: http://twitter.com/indywidualista
Prelekcja TEDx „Czego nauczyłem się od najlepszych przedsiębiorców świata”:
http://tedxwsb.indywidualista.pl
Prelekcja TEDx „Niemożliwe jest łatwiejsze niż myślisz”:
http://tedx.indywidualista.pl
Tu dostaniesz książkę „Ready, Set, Go!”, którą napisałem z Brianem Tracy:
E-Book: https://geni.us/rsgkindle
Papierowa: https://geni.us/readysetgo
Kup „The Billion Dollar Secret” (wydanie angielskie):
https://TheBillionDollarSecret.com/
Kup „Umysł Miliardera” (wydanie polskie):
https://UmyslMiliardera.pl/
Co Ty myślisz na ten temat? Zapraszam do komentarzy.
Chcesz poczytać/zobaczyć więcej motywujących rzeczy? Zapisz się na “Follow blog Indywidualista.pl” (w menu po lewej stronie), by dostawać powiadomienia o nowych artykułach na skrzynkę e-mail.
Pamiętaj podzielić się wpisem z bliskimi i przyjaciółmi korzystając z poniższych linków: